Hemelvaart 2019 dag 4

Zondag 2 juni 2019:

  • Smient – Naarden 17,5 mijl, 366 mijl totaal
  • Vertrek 1100 uur, aankomst 1515 uur
  • Wind: Z3-5
  • Weer: zonnig, 29 graden

Vanochtend werd het al heel snel warm. Na die miljoen mugjes van gisteren (geen steekmuggen hoor!) naar buiten gelaten te hebben, vertrokken we naar de sluis van Nijkerk. Daar was het natuurlijk heel druk, maar iedereen gedroeg zich beschaafd, dus alles ging gemoedelijk.

Na de sluis hesen we de zeilen en konden we het hele stuk tot aan Naarden zeilen. Heet en druk was het! Onze oude thuishaven de Eemhof kenden we bijna niet terug, want hij was omgeven door blokhutten en nep-Italiaanse appartementen. Ook het voorheen wat rommelige havenfront van Spakenburg werd ontsiert door quasi pittoreske koopflats. Nou ja, het zeilen was perfect!

Na de Stichtse brug trok de wind flink aan tot een goede vijf en moesten we ook oploeven tot aan de wind. Snel een rif erin dus, maar dan nog stond er in de vlagen soms 25 knopen wind. Het opruimen deden we al zeilend, zodat in de bloedhete haven alleen nog de hoezen over de zeilen hoefden. Het waren vier heerlijke dagen!

Hemelvaart 2019 dag 3

Zaterdag 1 juni 2019:

  • Smient – WIJ-land aanlegplekje 22 mijl, 348,5 mijl totaal
  • Vertrek: 1000, aankomst 1530 uur
  • Wind: W2
  • Weer: zonnig, 23 graden

Het was een stralende dag met zeer weinig wind, dus helaas motoren. Het werd al snel druk op de randmeren met zo’n mooi weekend. We voeren eerst naar Elburg voor de boodschappen en zowaar konden we in de de havenkom vlak bij het centrum aanleggen. Het dorp was veranderd in één groot terras, waar drommen dagjesmensen -waaronder wij- zich doorheen wurmden.

We kochten spullen voor een maaltijd salade, want koken in een bloedhete kajuit is niet echt fijn. En verder ging het over de randmeren, waar je goed moest opletten voor kano’s, speedboten, rondracende rubberbootjes en ander ongeregeld goed. Op het Wolderwijd viel de weinige wind totaal weg, waardoor we getrakteerd werden op een mugjesplaag van IJsselmeer-achtige proporties. Zodra we aanlegden waren ze weer verdwenen, behalve dan die miljoen die naar binnen gevlogen waren. Daar bewees de kruimeldief goede diensten.

Warme zon, helder water, ik kon de verleiding niet weerstaan om aan het eind van de middag even te zwemmen en tegelijk de touwtje van de roerneerhouder weer in ere te herstellen. Dit touwtje houdt het opklapbare deel van het roer goed naar beneden, zodat het lichter stuurt. Bij achteruit slaan wilde dit touwtje nog wel eens in de schroef komen met alle gevolgen van dien. Ik heb nu een manier bedacht om dat te voorkomen. Kortom, heerlijke dag! Morgen wordt het bloedheet maar staat er een verkoelende wind en kunnen we hopelijk een flink stuk zeilen.

Hemelvaart 2019 dag 2

Vrijdag 31 mei 2019:

  • Lelystad – Smient (bij Roggebotsluis), 22 mijl, 326,5 mijl totaal
  • Vertrek 1100, aankomst 1615 uur.
  • Wind: WZW4, later af en toe 5.
  • Weer: wisselend bewolkt, 20 graden

En wederom een heel prima zeildag. Op de kluiver naar de Stevin sluis, waar we direct binnen konden varen. Vervolgens pal voor de wind richting Ketelbrug. De kluiver zetten we te loevert op de uithouder.

We konden helemaal tot aan Roggebotsluis zeilen, zij het dat we een vastgelopen zeiljacht wilden helpen met loskomen, zodat we de zeilen streken. Net op dat moment kwamen ze los en dus motorden we de laatste halve mijl naar de sluis.

Even voorbij Roggebotsluis is de nieuwe bypass voor de IJssel gemaakt, die met name ’s winters extra water uit de IJssel kan afvoeren, zodat Kampen droge voeten houdt. Een enorm project, waarbij niet alleen een nieuwe geul gegraven is, maar ook een nieuwe keersluis en schutsluis gemaakt is. De oude Roggebotsluis wordt afgebroken en de brug wordt verhoogd. Helaas kunnen zeilboten niet via de nieuwe route naar Kampen varen, want er liggen meerder vast bruggen over de bypass. Jammer, anders hadden we een mooi rondje Kampen kunnen doen. We liggen aan een mooi aanlegplekje vlak bij de bypass en het aquaduct van de Hanze spoorlijn met veel zwanen, meerkoeten en futen. En we hebben voor het eerst van het seizoen buiten in de kuip gedoucht!

Hemelvaart 2010 dag 1

Donderdag 30 mei 2019:

  • Naarden – Lelystad, 18,5 mijl, 304,5 mijl totaal
  • Vertrek 1300, aankomst 1715 uur.
  • Wind: ZZW 5 afnemend 4
  • Weer: zwaar bewolkt, later zonnig, 18 graden

Na een druilerige ochtend vertrokken we naar de boot nadat het min of meer droog geworden was. Na het zeilklaar maken trakteerden we ons op een lunch in het havenrestaurant, waarna we met nog een pittige maar goed bezeilbare wind vertrokken.

Eenmaal uit de Pampus geul ging het noordwaarts en later NO-waarts met alleen de kluiver op. In het IJmeer begint het fontijnkruid al weer flink te groeien, we zijn bang dat over enkele weken de hele boel weer dichtgegroeid is, inclusief onze favoriete ankerplekken.

Langs de Oostvaardersdijk ging het plat voor het lapje en naar mate de wind afnam ging het relaxter. Lekker zeiltochtje! Jachthaven Lelystad, ten zuiden van de Stevin sluizen, is een serieuze kandidaat voor een vaste ligplaats, als het IJmeer inderdaad dichtgroeit. Zo ook Ketelhaven, maar daar is een flinke wachtlijst.

Een blok steen

Zaterdag 11 mei 2019:

  • Naarden- Durgerdam ankerplek 8 mijl, 255 mijl totaal.
  • Vertrek 1430, aankomst 1645 uur
  • Wind N5
  • Weer: zonnig 12 graden

Na een volle drukke eerste week met de nodige emoties rond sterfgevallen in de omgeving maar ook mooie ontmoetingen met vrienden, waren we weer aan zeilen toe.

Mooi weer maar een frisse pittige noordenwind zodat we het stuk langs Muiderzand kruisten met een rif en de stagfok op. Daarna konden we afvallen en ging het zelfs met zo weinig zeil op als een speer richting het IJ.

Het ankeren ging niet zonder slag of stoot. Ons 15 kilo Bruce anker met 40 meter ketting pakt altijd, maar nu bleef het krabben. Dan maar weer anker op. Wat bleek? Het anker had zich geklemd om een stuk beton van ca. twee schoenen dozen groot en kon zich dus niet ingraven.

Het koste flink wat moeite om die steen er met de pikhaak vanaf te krijgen. Daarna ging het verder moeiteloos en zitten we nu lekker in de beschutting van de buiskap in de zon! Even lekker bijkomen en volgende week de studio in voor Intro!

Meivakantie 2019 dag 18

Zondag 5 mei 2019:

  • Edam-Naarden 14,5 mijl, 247 mijl totaal
  • Vertrek 1100, aankomst 1430 uur
  • Wind nnw5-6
  • Weer: bewolkt, 9 graden

Het was bewolkt en koud, maar we hadden een mooie zeildag als laatste tocht van een mooie en fijne meivakantie waarin het goed zeilen was!

Meivakantie 2019 dag 17

Regengordijnen over het Markermeer.

Zaterdag 4 mei 2019:

  • Enkhuizen – Edam 15 mijl, 232,5 mijl totaal.
  • Vertrek: 1045, aankomst 1345 uur
  • Wind NW, later NNW 5-6
  • Weer: felle buien met veel wind en opklaringen, 6-8 graden.

Na een relatief rustige nacht met een enkele bui, nam de wind na zonsopkomst snel toe tot het floot in de haven. We vertrokken voor een niet al te lange tocht met halve wind naar Edam en konden vlot door de sluis. Rond de buiten stond er 25-28 knopen wind, maar daarbuiten was het tussen de 17-22 knopen. Met alleen de kluiver op ging het prima. Het eerste stuk, tot aan de Appelhoek hadden we nog de beschutting van de hoge wal, maar bij het oversteken van de Hoornse Hop kregen we de volle laag van de wind en de beruchte IJsselmeer deining. Al met al best te doen.

De buien trokken wonder boven wonder voor en achter ons langs, maar bij nadering van Edam kwam er een inktzwarte lucht achterop, die niet de vermijden viel. Net nadat we vast gemaakt hadden viel de hagel met bakken naar beneden. De kuip lag er vol mee.

Toen het wat rustiger werd draaiden we de boot handmatig met de kop op de wind, wat gelijk veel prettiger was. Verder vloog de middag voorbij met nog wat buien, opklaringen en eenden bezoek.

We maken ons op voor de laatste avond en nacht op de Jan-van-gent na een uitermate relaxte vakantie. Morgen wordt het iets rustiger met wind en buien en kunnen we makkelijk met achterlijke wind naar onze thuishaven. Het avond licht op de buien is altijd prachtig, dus nog twee foto’s!

 

Meivakantie 2019 dag 16

Vrijdag 3 mei 2019:

  • Stavoren – Enkhuizen, 12 mijl, 217,5 mijl totaal.
  • Vertrek: 1045, 1130 door sluis, aankomst 1330 uur.
  • Wind: NW4
  • Weer: half bewolkt, 9 graden.

Nadat het gisteren opklaarde werd het een koude nacht. Ik kon het niet laten even naar de dijk te lopen en enkele avondlicht foto’s te maken:

We konden vlot de sluis in, maar het was nog een heel gedoe. Voor ons lag een brede motorboot (huurbak) vrijwel stil en de schipper besloot ter elfder ure dat hij niet de sluis in durfde en hij sloeg hard achteruit. Wij ook als een haas achteruit natuurlijk, maar de Jan-van-gent is achteruit geen voorbeeld van bestuurbaarheid en bovendien lagen we aardig aan lager wal met die roestige damwand op enkele meters afstand… Beng! De stootwillen kruipen altijd in de holle delen, daar heb je niks aan bij zo’n damwand. Gelukkig niet al te hard en we hebben een stevige RVS stootrand, dus geen schade. Achteraf had het motorjacht er naast ons in de sluis nog twee keer in gepast. Tja…

Afijn, buiten de sluis stond een NW kracht 4, perfect zeilweer dus! We gingen als een speer in de koude maar gunstige wind en we hadden ons goed ingepakt. Schitterende luchten! Na twee uur heerlijk zeilen meerden we af in de Compagnieshaven, dit keer niet achter het anker maar gewoon in een box. Stroom erop, kachel aan, hete chocolademelk gemaakt. Bij de watersport winkel trakteerde we ons op goede nieuwe windjacks (de oude zijn echt op!) en kochten we een nieuwe vaarboom. De oude is krom en zit vol barsten. We zijn dan ook een paar winters vergeten hem binnen te leggen…

Het plan is morgen naar Edam en dan zondag een niet te lang tochtje naar huis. Het is een beetje afhankelijk van de wind, maar het ziet er naar uit dat het met een NNW 5Bft. goed te doen is.

Meivakantie 2019 dag 15

Donderdag 2 mei 2019:

  • Rustdag Stavoren
  • Wind: WNW 3,  na frontpassage N6
  • Weer: groot deel van de dag regen, 9 graden

Een regendag en dus leesdag in Stavoren. Van de geplande klusjes kwam door de regen niets terecht. ’s Middags klaarde het even op en met de wind in de rug liepen we het rondje over de IJsselmeer dijk. In de tijdelijke zon was het nog even lekker buiten in de kuip lezen, maar de toenemende koude noordenwind liet dat niet erg lang toe. Bovendien kwamen er opnieuw wat buitjes opzetten. Morgen gaan we richting Enkhuizen. Daar kijken we hoe hard het op zaterdag precies gaat waaien en dan beslissen we of we zondag in één dag naar huis gaan of toch zaterdag en zondag in twee dagen.

NB ik lees een thriller die speelt in Exmoor en daarmee kwam toch weer het idee op om de zomer vakantie in tweeën te splitsen: een deel kamperen in Cornwall /  Engeland en een deel zeilen. Het eerste plan was om met de boot naar de Halligen in Noordelijk Duitsland te gaan, maar dat is in 2,5 week waarschijnlijk te hoog gegrepen. Nou ja, we gaan het zien! Voorlopig eerst nog drie vakantiedagen te gaan. Koud en met flinke wind, maar wel in de goede hoek!

Meivakantie 2019 dag 14

Woensdag 1 mei 2019:

  • Workum – Stavoren, 13 mijl, 205,5 mijl totaal
  • Vertrek 1100, aankomst 1430 uur
  • Wind: NW 2, later 3, daarna WNW 2.
  • Weer: grijs, bewolkt, droog, 9 graden

We stonden laat op en deden rustig aan vanochtend, dus we vertrokken pas om 1100 uur onder een grijze hemel. We gingen vlot door de bruggen van Workum. Er stond nagenoeg geen wind, en die er stond was recht van achteren. Op de lange Vliet deed een platbodem heldhaftige pogingen om te zeilen, maar harder dan 0,5 knoop ging het niet. De zeilen hingen slap van de gaffel naar beneden en Duitse middelbare mannen gebruikten het gewicht van hun bierbuiken om de giek dwarsscheeps te houden. De schipperse vond het allemaal best. Het schip nam daarmee meer dan de halve breedte van het vaarwater in beslag, dus we moesten er even achter blijven hangen vanwege tegenliggers. Vandaar dat ik het weet van die 0,5 knoop.

Op de Fluessen nam de wind tijdelijk iets toe tot kracht 3 en was het prima zeilen tot aan Galamadammen. Daar werd zowel de wind als de route meer westelijk, dus gingen de zeilen weer neer.

Bij de brug van Warns kwamen we onze zeilvrienden Ab en Ineke tegen in hun North beach 24. dat hadden we ook wel verwacht, want we wisten dat ze in Stavoren lagen. Met alleen op hun kluiver en met windkracht 2-3 van achteren hadden ze nog een tijdje te gaan tot Langweer. Hopelijk komen we ze nog een keer tegen dit seizoen en is er gelegenheid tot borrelen en eten!

In Stavoren liggen we op ons favoriete plekje bij de Koebrug en natuurlijk hebben we weer heerlijk gegeten bij eetcafé Max, dat is vaste prik in Stavoren. Morgen blijven we een dagje hier en dan is het definitief huiswaarts!