Meivakantie 2019 dag 2

Volendam

Vrijdag 19 april 2019:

  • Ankerplek bij Marken – Naarden, 13 mijl, 39 mijl totaal.
  • Vertrek 1000, aankomst 1345 uur.
  • Wind: NO 2-3 later 3-4
  • Weer: zonnig, op het Markermeer 12 graden, aan land 22 graden.

Ik lag beschut achter de dijk bij Marken, vannacht, maar door een harde vlagerige wind lag de Jan-van-Gent toch aardig te schommelen terwijl het floot door het want. Ik sliep er niet minder om. Het was koud ’s ochtends, maar de kachel wilde niet starten. De accu wil niet meer zo na zeven seizoenen. Twee nachten voor anker met nauwelijks de motor aan om stroom te draaien, trekt hij dus niet meer. De inwendige weerstand is hoog geworden. Dat betekent dat gewone lampjes en apparatuur het nog wel doet, maar de kachel, die bij opstarten dik 10 A trekt, dat is teveel van het goede. Dan maar een half uurtje de motor aan, dat was voldoende. Eerlijksheidshalve moet ik erbij zeggen dat hij ook niet 100% opgeladen was. Afijn, ik ga ernaar kijken. Misschien zijn de contacten niet schoon of moet hij bijgevuld met gedestilleerd water? Ik weet eigenlijk niet eens of dat nodig is bij dit type. In ieder geval, ik kon het anker gewoon ophalen met de elektrische ankerlier en de apparatuur deed het prima gedurende de tocht, die geheel bezeilbaar was.

Zonsondergang over de Gouwzee.

Er stond een klein windje, kracht 3, uit precies de goede richting. Hij kwam aanzetten uit het NO, dus pal over het water en koud was hij! De scheepvaart route tussen het IJ en Lelystad was erg druk vandaag, dus het was laveren tussen de grote vrachtschepen. Voortdurend inschatten hoe hun snelheid is, vlak achter de ene langs en dan beslissen of je voor of achter de volgende langs gaat. Pal voor de wind ging het niet hard, dus dan moet je goed anticiperen.

Bij Muiderzand draaide de wind bijna 90 graden van NNO naar O (het ‘zeewind effect’ viel weg) en de temperatuur steeg acuut een graad of vijf. Aangekomen  in onze thuishaven kreeg de boot eerst een sopje. En opruimen natuurlijk. Later die middag kwam Gonnie aan boord. In de haven is het volop zomer, het lijkt wel hoogseizoen, zo druk is het in de speeltuin, het zwembad en het terras.

Wij aten in het avondlicht lekker buiten in de kuip, terwijl het rustiger werd op de haven. Lekker hoor! Morgen echt op weg.

Meivakantie 2019 dag 1

Donderdag 18 april 2019:

  • Naarden – Hooft – Bij Marken, 15 mijl, 26 mijl totaal
  • Vertrek: 1015, aankomst 1300 uur
  • Wind: ONO 3-4
  • Weer: zonnig, 14 graden

Gisteren was voorlopig de laatste werkdag, het was ploeteren door de vermoeidheid van de (heel gave!) musical uitvoeringen afgelopen weekend en er kwam nog een ernstig probleem van een leerling voorbij. En ik ging met de rector op onderzoek uit naar een geschikte locatie voor het lustrum volgend jaar. Saai kun je het onderwijs niet noemen.

Na het avondeten reed Gonnie me naar de boot voor 2 dagen solozeilen. Na ingeruimd te hebben voer ik op de motor over spiegelglad water naar het eiland Hooft bij Muiderzand, waar ik ten anker ging. Het was slechts 13 graden, maar omdat het windstil was, kon ik nog lang met een fleece jack in de kuip doorbrengen.

Na een goede nachtrust duurde het even voor de zon doorbrak, er moesten nog wat wolkenvelden oplossen. De wind was ONO 3-4 dus de route naar het Paard van Marken was net niet bezeild. Met een extra slagje, waarmee ik ook de beroepsvaart omzeilde, haalde ik het makkelijk. Vandaar kon ik afvallen richting Volendam en met halve wind ging het als een speer. Die oostenwind kwam wel over het koude water aan waaien, dus warmer dan 14 graden werd het niet. Op land zal het vast een stuk warmer geweest zijn.

In de beschutting van de dijk bij Marken ging ik opnieuw ten anker. Voor een doordeweekse dag was het behoorlijk druk op de Gouwzee en de toeristen pontjes van Volendam naar Marken v.v. voeren natuurlijk af en aan. De middag kwam ik door met lezen, een dutje en een enkele klusje: de bouten van de ankerlier hadden wat speling gekregen, dus die draaide ik van onder uit de ankerbak stevig aan.

Douchen in de kuip (ik had me overvloedig ingesmeerd, want het was de eerste zon dag op het water) en lekker koken op het spiritus stel. Top! Er ligt nog 1 platbodem 200 meter verderop, die hier waarschijnlijk ook overnacht. Verder is het rustig, met alleen de wind die de hele nacht met kracht 4 door de stagen zal ruisen. Morgen terug naar Naarden om Gonnie op te pikken. Het blijft voorlopig schitterend weer!

Te water

Vrijdag 8 maart 2019

Weer: halfbewolkt, ’s ochtends nog een bui, 11 graden, wind: ZW4

De Jan-van-gent ligt weer in zijn natuurlijke omgeving: het water. Vanochtend heeft hij een uur in de kraan gehangen om het midzwaard te kunnen behandelen met antifouling. De havenmeesters vonden het allemaal prima, erg druk was het nog niet. Zij gingen binnen lekker vlaai eten, terwijl er natuurlijk net toen een bui moest overkomen, maar onder de boot bleef het droog. Helaas had ik boven niet de deurtjes dichtgedaan, dus dat was dweilen later… Daarna in het water en alles controleren op waterdichtheid. Alles okee.

De motor sloeg zoals gebruikelijk -ook na 4 maanden stilstand- direct aan en met een forse wind voer ik naar onze ligplaats. Aanleggen in je eentje is dan net ietsje ingewikkelder met die wind van opzij, maar met enig beleid kwam alles goed.

Na de boterhammen (lekker binnen met de kachel aan!) was het poetsen geblazen. Man wat wordt die boot smerig tijdens de winter! Met waterspuit en borstel ging ik de algen te lijf. Het lijkt wel of het vuil zich van de boot naar jou wil verplaatsen… Maar je hebt wel eer van je werk. Hij ziet er weer een heel stuk beter uit. We moeten het nog wel een keer dunnetjes overdoen en alles in de was zetten, net als de romp. Komt nog wel.

En binnen alles nog inrichten. Maar……. vaarseizoen 2019 is begonnen!

Mooi weer: schoonmaken, poetsen, verven!

Maandag 25 februari 2019:

Weer: zonnig, 18 graden, vrijwel geen wind

Het is absurd warm voor eind februari, maar je hoort ons niet klagen! Gisteren gingen we met de schoonmaak spullen naar de boot. Ik haalde de algen van de houten stootrand terwijl Gonnie met het RVS aan de slag ging. En we maakten de romp schoon.

Vandaag kocht ik me arm bij de watersportwinkel aan antifouling en andere verfspullen. Ik haalde met een magisch (en peperduur) goedje de kalkaanslag van de voorheen witte waterlijn. Goed afspoelen, nat schuren, opnieuw afspoelen, drogen, ontvetten en afplakken. Morgen de eerste laag erop.

En ik mocht de machine van de buurman gebruiken om de schroef te polijsten! Hij glimt je tegemoet.

Morgen gaan we de romp in de was zetten nadat we enkele kleine krasjes weggepolijst hebben en ga ik de rot klus beginnen van het onderwaterschip in de antifouling zetten. Met een beetje geluk is de boot deze week vaarklaar voor het seizoen! Zouden ze al kranen deze week????

Herfstvakantie 2018 dag 10

Zondag 28 okt 2018:

  • Lelystad – Naarden, 19 mijl, 1141 mijl totaal
  • Vertrek: 0945, aankomst 1340
  • Wind: NO 3 toenemend 5 Bft.
  • Weer: Zonnig, koud, 6 graden

Toen we opstonden was het welgeteld 2 graden buiten en 8 graden binnen. Gauw de hete lucht verwarming aan! Goed ingepakt vertrokken we met lichte wind, die gedurende de ochtend gestaag toenam tot een goede vijf.

Uiteindelijk gingen we met 5,5-6 knopen vaart langs de Oostvaardersdijk, pal voor de wind met de kluiver op de uithouder te loevert. Gaandeweg namen de golven natuurlijk ook toe, dus het was zaak goed te sturen om een ongewilde gijp te voorkomen. Na Pampushaven konden we iets oploeven en ging de uithouder eraf.

Traditioneel op de laatste zondag van de herfstvakantie was op het zuidelijke Markermeer de race van de platbodems aan de gang en we  moesten met de harde wind nog goed opletten dat we geen van die grote jongens in de weg voeren. De polaire lucht was behalve koud ook kraakhelder en het zicht was dan ook fenomenaal.

Aangekomen in de thuishaven was het opruimen, inpakken en de voorzeilen strijken (we hebben immers even geen hoezen meer). Er staan al heel wat boten op de kant en overal zag je mensen met zeilzakken en matrassen sjouwen. Wat fijn dat we dit weekje nog hebben kunnen toevoegen aan ons zeilseizoen 2018, dat bij deze afgesloten is.

Herfstvakantie 2018 dag 9

Bij het verlaten van Stavoren kwam ons een buitje achterop met een mooie regenboog. Gelukkig ging de regen achter ons langs.

Zaterdag 27 oktober 2018:

  • Stavoren – Lelystad haven 26 mijl, 1122 mijl totaal
  • Vertrek: 1030, aankomst 1615 uur
  • Wind: NO 2-3
  • Weer: buienluchten en felle opklaringen, 9 graden.

Na een nacht vol buien en windvlagen (waar je overigens prima op slaapt!) vertrokken we met zeer lichte NO wind. In eerste instantie stond er nog een venijnige IJsselmeer deining, maar die vlakte snel af. De zon scheen fel en links en rechts schoven omineus zwarte buienluchten voorbij. De heftigste buien concentreerden zich over N-Holland langs de kust en in het achterland. Prachtig om te zien hoe zo’n bui achterop komt en zich ontwikkelt compleet met zwarte regengordijnen onderin en aambeeld vorming bovenin:

Ondertussen bleef het op het IJsselmeer droog en zijn we door de zon nog aardig bijgekleurd. De wind liet het afweten, dus helaas was het motorzeilen. Zodra de zon achter de wolken verdween was het met 9 graden behoorlijk koud ondanks alle lagen kleding. We warmden in de middag dus maar wat erwtensoep uit blik op. Lekker hoor, even wat warmte van binnen!

We gingen vlot door de grote sluis bij Lelystad en meerden af in de stille jachthaven. Lekker dagje!

 

Herfstvakantie 2018 dag 8

Felle luchten boven het IJsselmeer na de passage van het koufront.

Vrijdag 26 oktober 2018:

  • Regendag Stavoren
  • Wind: ZW4 na koufront passage NW5
  • Weer: ’s ochtends druilerig, regen bij frontpassage, ’s middags opklaringen en buien 10 graden.

We zijn vandaag maar blijven liggen. Vanochtend was het regenachtig en stond de wind nog verkeerd om richting Enkhuizen te gaan. Een koufront passeerde rond 1400 uur en verving de sub-tropische lucht -waarin we al weken verkeren – door polaire lucht en de temperatuur daalde direct enkele graden. Vanmiddag stond de (harde) wind goed, maar kwamen met de regelmaat van de klok pittige buien over. Tja, het moet natuurlijk toch een keer herfst worden!

Dus wat hield ons tegen om laat op te staan, tussen de buien in boodschappen te doen en bij de lunch pannenkoeken te bakken. Dat hoort bij dit weer! Toen het ’s middags even droger werd deden we wat reparatie- en schoonmaak klussen aan de boot en zo vliegt de dag om.

De havenmeester liet zich vandaag ook niet zien. Het is ook geen weer om met je fiets die hele gemeentehaven af te rijden door wind en weer voor die 5 boten die er liggen 🙂 Nou maar hopen dat ‘ie niet morgen om 0800 uur op het kajuitsdak klopt…

Morgen is het rustiger weer en gaan we naar Lelystad en zondag met harde NO wind plat for het lapje terug naar Naarden.

Herfstvakantie 2018 dag 7

Donderdag 25 oktober 2018:

  • Lemmer – Stavoren, 21 mijl, 1096 mijl totaal
  • Vertrek: 1030, aankomst 1530
  • Wind: WNW 3-4 in buien 5 Bft.
  • Weer: bewolkt, buiige motregen, 12 graden

Vrijwel geen zon vandaag. Af en toe een streepje, wat later op de middag. We hadden de wind grotendeels tegen, alleen de Fluessen waren -met 1 extra slag- bezeilbaar tot aan Galamadammen. Dat was toch lekker. In Lemmer tankten we vol met GTL, een schone, synthetische dieselsoort. Naar verluid met alleen maar goede eigenschappen voor de motor, voor het milieu qua uitstoot, geluidsproductie en zuinigheid. Het is in Friesland goed verkrijgbaar, bij ons in de omgeving van Naarden hebben we het nog niet gezien. Dik 20 cent per liter duurder dan gewonen diesel, nou we zullen het zien. Toch apart dat kerosine voor de luchtvaart belastingvrij is, terwijl milieuvriendelijker brandstof voor boten extra duur moet zijn.

Met enige regelmaat kwam er buiige motregen over. Erg nat werden we er niet van, in de beschutting onder de buiskap, maar vrolijk weer is anders. Met een mok hete chocolademelk is het leven gelijk weer goed! Er waren weinig mensen op het water, behalve dan de zeilscholen, want ook hier in Friesland is het herfstvakantie. Op de Fluessen kwamen we de Noordsvaarder tegen, een andere Noordkaper 31C, die ongetwijfeld op weg was naar de winterstalling in Terherne.

Ondanks het druilerige weer blijft Friesland mooi vanaf het water, met de eindeloze weilanden en het voorbijschuivende -inmiddels bruine- riet. Stavoren betekent altijd uit eten bij Café Max. Eenvoudig doch goed klaargemaakt eten, fijne bediening en altijd goede muziek. Ook als het weer niet zo fraai is, is het bootleven zeer prettig!

Herfstvakantie 2018 dag 6

Buien over het Slotermeer.

Woensdag 24 oktober 2018:

  • Woudsend – Lemmer 9,5 mijl, 1075 mijl totaal
  • Vertrek 1100, aankomst 1330 uur
  • Wind: NW 5, in buien 6 Bft.
  • Weer: eerst een enkele bui, later droog met felle opklaringen, 13 graden.

De dag begon grauw en kil met motregen en fluitende wind. Dan heb je weinig zin je warme bed uit te komen!  Na een tijdje kwamen er wat opklaringen over en om 11 uur vertrokken we met een pittige achterlijke wind. Voor de brug van Woudsend moesten we even wachten want hij werd “ontsmeerd”: er dropen dikke klodders vet uit de brug over de onschuldige voorbijgangers en dat kan natuurlijk niet. Met drie man stonden ze vuile handen te maken… Eenmaal erdoor voeren we langs de oude houtmolen en kwam de eerste bui ons achterop.

Er zat meer wind dan regen in en alleen op de kluiver vlogen we met 6 knopen over het Slotermeer. We konden vlot door de brug bij Sloten (daar moeten we toch echt ook eens aanleggen, het ligt altijd halverwege de route) en via het Brandermar naar de Grote Brekken. We konden het helemaal zeilen tot op de Zijlroede van Lemmer. We hebben een lekker plekje in de stadshaven, waar het nog heerlijk lezen was in de kuip uit de wind met de zon erop!

We brachten de hoezen van de voorzeilen naar zeilmakerij de Vries. Het UV licht van zeven seizoenen heeft ze tot op de draad versleten. De Vries maakt nieuwe hoezen van een soepel en UV-bestendig materiaal en met een beter sluitsysteem. Ze hebben eerder goed werk voor ons verricht, dus we kijken er naar uit! Als we thuis zijn, halen we de zeilen eraf, dus die hoezen kunnen we even missen. Kort tochtje maar een prima dagje zo!

 

Herfstvakantie 2018 dag 5

Dinsdag 23 oktober 2018:

  • Rustdag Woudsend
  • Wind: WNW 5-6
  • Weer: bewolkt miezerig, 13 graden

Gisteren vroeg Gonnie nog: moeten de schokbrekers op het voorlandvast? Nee zei ik, ze zijn lang genoeg. Niet dus. Vannacht om ca. 0400 uur begon de wind geheel volgens voorspelling te loeien en de Jan-van-gent rukte vervaarlijk aan z’n landvasten. Met als gevolg een gekraak bij elke ruk dat mij per definitie uit de slaap houdt. Die bolders zitten namelijk pal boven je hoofd in de slaaphut. Er zit dan niets anders op dan je aan te kleden en bij nacht en ontij die schokbrekers uit de bakskist te vissen en te monteren. Daarbij moet je de boot eerst met een ander landvast goed borgen anders waait ‘ie zo weg.

Afijn, daarna was het leed geleden, flink afgekoeld kroop ik weer in bed.  Het toenemende geloei van de wind door de stagen was dermate slaapverwekkend, dat we pas laat wakker werden. Het woei landinwaarts 5-6 Bft en er zat een miezer in de lucht. Kortom, weinig aantrekkelijk zeilweer. Er was dan ook geen boot op het water, behalve enkele van de eerder genoemde huurbakken met Duitse bemanning. Wij namen de bus naar Sneek. Daar zijn we wel eens doorheen gevaren, maar nooit echt geweest. Het oude centrum is leuk en goed beloopbaar qua grootte. Jammer dat de puien van de bekende winkelketens ook hier de mooie historische panden ontsieren. Maar dat is in Utrecht niet anders. Je moet omhoog kijken om de diversiteit aan bouwstijlen en -periodes te zien.

We gingen naar het Fries scheepvaartmuseum, dat een brede blik biedt op alles wat met Friesland en scheepvaart te maken heeft. Het museum bezit een grote collectie scheepsmodellen. Onvoorstelbaar hoeveel typen en subtypen er zijn. Allemaal een verbetering van het voorgaande type en allemaal gebouwd voor een heel specifiek doel. Lekker lunchen en om 1400 met de bus weer terug. Op de boot wat slaap inhalen en relaxt lezen. Lekker dagje, terwijl ’s avonds de wind heel langzaam wat afneemt over de zo goed als verlaten haven. Morgen weer varen, we weten nog niet waar naar toe.