Meivakantie 2018 dag 18

Zaterdag 5 mei 2018:

• Enkhuizen – Lelystad, 15 mijl, 15 mijl, 283,5 mijl totaal.
  • Vertrek 1130, aankomst 1600 uur.
  • Wind: NNO 2-3, later NO 3-4.
  • Weer: zonnig, 19 graden.

Na een rustige nacht achter het anker stonden we even rustig op. Na het vertrek om 1130 werden we vlot geschut bij het naviduct. Eigenlijk wilden we ons lichtweer zeil hijsen, maar we misten een cruciaal lijntje, dat we zo gauw niet konden vinden. De ‘gewone’ zeilen dus maar gehesen. Er stond een klein windje van zo’n 5 knopen, dus met zo’n 2 knopen vaart ging het richting Lelystad.

Ter hoogte van de Marker Wadden (nog niet klaar maar in de toekomst een mooi natuurgebied met aanlegplaats) nam de wind toe tot begin 4 Bft. en konden we ook nog een uurtje echt lekker zeilen.

Eenmaal aangelegd in Lelystad Haven was het aan wal beduidend warmer dan op het water (zoals te verwachten was). En we hadden wel genoeg felle zon gezien voor vandaag. We zochten dus de schaduw op. De zon ging prachtig onder in een kraakheldere hemel (want gortdroge lucht), dus ik kon bovenstaande foto maken.

Mogen al weer de laatste dag van een schitterende meivakantie.

Meivakantie 2018 dag 17

Afscheid van Stavoren.

Vrijdag 4 mei 2018:

• Stavoren – Enkhuizen 11,5 mijl, 268,5 mijl totaal
  • Vertrek: 1130, aankomst 1430 uur.
  • Wind: geen, later N2
  • Weer: zonnig, 14 graden.

Heerlijk weer vandaag, stralende lucht, maar geen wind van betekenis. Maar niet zeuren, deze laatste dagen van de meivakantie zijn een cadeautje natuurlijk! Na een rustig ontbijt en boodschappen doen voor twee dagen, voeren we naar de sluis en nog even langs de Schone Waardin van Albert & Ineke om ze gedag te zeggen. We werden vlot geschut en tuften het spiegelgladde IJsselmeer op richting Enkhuizen.

Meestal is het heiig bij dit soort weer, maar vandaag was het zeer helder. Van de windmolen bij de sluis van Den Oever, de schoorsteen van het Ing. Wouda gemaal in Lemmer, de kerkjes van Medemblik tot de hoogspanningsmasten bij de Ketelbrug en de radiomast in Lelystad, het was allemaal zichtbaar. Een ander fenomeen bij windstil weer op het IJsselmeer vormen de beruchte mugjes. Ze steken niet, maar nemen met duizenden bezit van de boot. We hebben het erger meegemaakt, maar ook nu moesten we bij aankomst en lang daarna de boot vrij maken van de beestjes. De kruimeldief doet daarbij goede diensten!

We liggen met een vijftal boten ten anker in de kom bij het Zuiderzee museum, waar de shuttle boten af en aan varen. We liggen hier beschut en rustig vlak bij het oude dorpje, dat deel uitmaakt van het museum. Inmiddels zijn de toeristen naar huis en daalt de rust neer. En dat mag ook wel bij dodenherdenking, niet?

Meivakantie 2018 dag 16

Donderdag 3 mei 2018:

• Holle Grèft – Stavoren 17 mijl, 257 mijl totaal
  • Vertrek 1045, aankomst 1530 uur.
  • Wind: W, later NW 4-5, later 3-4
  • Weer: Zonnig, 11 graden.

Lekker ochtendje, wel koud! Op he Prinses Margrietkanaal konden we een stukje zeilen, de Jeltesloot was pal tegen de wind in, dus dat was motoren.

Op het Heegermeer gingen we een uurtje voor anker voor de lunch. Daar stond nog een beste wind! Om 1300 was de wind verder naar het noorden gedraaid, dus waren de Fluessen prima bezeilbaar. Met een rif in het grootzeil vlogen we met 5,5-6 knopen over het langgerekte water.

In Stavoren was het goed toeven in de zon!  ’s Avonds ontmoetten we zeilvrienden Albert & Ineke. We kennen ze van de London tocht van 2006, waar we met 2 North Beaches 24 aan meededen. 1-2 keer per jaar komen we elkaar op het wad of in Friesland tegen, erg leuk! Lekker uit eten bij Max en daarna naborrelen. Ook leuk om weer even op een North Beach te zijn, dat voelt gelijk weer heel vertrouwd!

We hebben nog 3 dagen met schitterend weer maar helaas weinig wind. Afijn, we genieten toch wel!

Meivakantie 2018 dag 15

Woensdag 2 mei 2018:

• Alde Feanen – Holle Grèft 17 mijl, 240 mijl totaal.
  • Vertrek 1145, aankomst 1715 uur
  • Wind: ZZW 4-5
  • Weer: Licht bewolkt, 15 graden

We werden wakker onder een stralende zon. Er stond een forse wind en warm was het niet, maar doordat we erg beschut lagen, smaakte de koffie uitstekend in de zonovergoten kuip. We zeilden door de Folkertssleat naar Eernewoude om boodschappen te doen. Het aanleggen in een van de passanten boxen met 5Bft. zijwind was geen sinecure. Het afvaren trouwens ook niet. Met rust en beleid kwamen we er zonder kleerscheuren vanaf.

Terug door de Princenhof en de Peanster Ee naar Akkrum. We hadden sterkte tegenwind, dus het was motoren. Dat doet je soms terugverlangen naar de North Beach met z’n keerfok, waardoor je toch iets sneller aan het kruisen slaat. De spoorbrug in Akkrum draaide redelijk vlot. We waren er op het juiste moment: 4 treinen kort na elkaar en dan een tijd niks, zodat de brug open kon. Wel wordt het hoog tijd dat men de wrakkige wachtsteiger en de vrijwel onbereikbare meldknop eens vervangt!

Bij jachthaven Tusken de Marren keken we uit naar de Schoone Waardin van Albert & Ineke, maar die waren blijkbaar al vertrokken. Later appten ze dat ze bij Langweer liggen; we gaan ze morgen in Stavoren bij Café Max ontmoeten, leuk! Bij Terherne voeren we langs de Noor, een Noordkaper, die oorspronkelijk als motorboot gebouwd is en waar later een tuig op gezet is. De opvarenden waren helaas niet in zicht.

Opnieuw liggen we lekker beschut op een aanlegplekje in de Holle Grèft, bij Uitwellingerga. Weg van alle drukte en lawaai, midden in de Friese veenpolders. Vanavond trekt er een frontje met wat regen over, maar de komende dagen wordt het opnieuw stralend weer met goede -zij het weinig- wind voor de terugtocht.

Meivakantie 2018 dag 14

Dinsdag 1 mei 2018:

• Woudsend – Alde Feanen 16 mijl, 223 mijl totaal.
  • Vertrek 1400, aankomst 1800 uur.
  • Wind: WZW 5-6 langzaam afnemend 4-5.
  • Weer: zonnig, 10 graden.

Vanochtend om 0500 uur begon het te waaien en niet een beetje ook! We lagen beschut in de haven van Woudsend, maar toch nog te schommelen  in ons bed.  De ochtend verliep stormachtig en regenachtig. Terwijl de barometer ondertussen steeg als een gek. Aan het eind van de ochtend deden we boodschappen terwijl de regen langzaamaan minder werd.

Wat doe je met dit weer? Spekpannenkoeken bakken als lunch natuurlijk! Ondertussen werd het steeds lichter en nam de wind langzaam af tot aanvaardbare proporties.  Om 1400 uur vertrokken we met de eerste zonnestralen en nog steeds een pittige wind op alleen de fok, waarmee we toch nog 5 knopen vaart maakten. We zeilden over de Jeltesloot, het Prinses Margriet kanaal en het uitgestorven Sneekermeer.

We liggen met een paar boten op een prachtig natuurplekje middenin de Oude Venen. Het is inmiddels strakblauw, dus het wordt koud vannacht! Je hoort hier alleen de vogels en de wind (die nog verder is afgenomen) en er vallen vast veel sterren te zien, want er is hier geen omgevingslicht. Lekker dagje hoor! We hebben nog vijf dagen te gaan en die beloven qua weer prachtig te worden!

Meivakantie 2018 dag 13

Maandag 30 april 2018:

• Makkum – Woudsend via Bolsward 14,5 mijl, 207 mijl totaal
  • Vertrek: 1110, aankomst 1630 uur
  • Wind: vrijwel niet, later ZZW3-4
  • Weer: bewolkt, regen, 8 graden

Vanochtend zat er een miezer in de lucht, die eigenlijk niet meer ophield. Na de boodschappen gingen we door de kleine sluis van Makkum om binnendoor Friesland in te trekken. Dat ging echter niet vanzelf. Toen de laatste brug in het stadje voor ons klaar gemaakt werd kwam er een slagboom op een vrachtwagen terecht:

Er was geen zichtbare schade aan boom of truck, dus de oplossing leek simpel: boom stukje omhoog, vrachtwagen achteruit, klaar.  Maar zo eenvoudig ging dat niet. Eerst kwam er een dame van de havendienst aanstuiven in een autootje, die vervolgens heel lang moest telefoneren met de havenmeester. En eindeloos overleggen met de onfortuinlijke chauffeur. En foto’s maken. Er werd besloten dat de politie erbij moest komen. Weer eindeloos overleggen en foto’s maken. Toen moest de havenmeester zelf ook nog komen. Weer eindeloos overleg. Afijn, na drie kwartier ging de boom eindelijk omhoog en kon de vrachtwagen achteruit. En toen was het 12.10 uur en ging de brug dicht tot 13.00 uur. Want zo zijn de regels.

Dus om 1300 uur vertrokken we eindelijk echt door de kanalen van noordwest Friesland. Vlak voor Bolsward ging het regenen en flink ook. En dat bleef het doen tot vlak voor Woudsend.

Na het aanleggen kwamen er nog diverse buien over, dus het was kachel aan, borrel en opwarmen! Inmiddels is alles zo’n beetje droog en neemt de wind gestaag toe. Daar krijgen we komende nacht en ochtend nog meer dan genoeg van. Morgenmiddag lijkt het weer op te knappen en dat is dan het voorspel voor een mooie tweede helft van deze week!

Meivakantie 2018 dag 12

Een windstille en vlakke Waddenzee.

Zondag 29 april 2018:

• Vlieland – Makkum, 24 mijl, 192,5 mijl totaal
  • Vertrek: 0700 uur, aankomst 1200 uur.
  • Wind: geen, later NO 2
  • Weer: bewolkt, droog, 9 graden, in de middag veel regen en toenemende NO wind.

Om 0600 ging de wekker. Dat is vroeg! En bovendien, als we weten dat we vroeg op moeten, dan slapen we beiden minder goed. Afijn, toen de wekker ging sliep ik natuurlijk net weer! Om 0700 uur vertrokken we en met ons nog een stuk of 6 boten, die het vroege tij pakten. Achteraf een goede keuze, want het middagtij bracht veel regen en windkracht 5. Prima te zeilen maar niet echt leuk!

Echt helemaal licht was het nog niet om 0700 uur met al die bewolking. Er was totaal geen wind, dus de hele tocht ging op de motor: boven de Richel langs, door de Vliestroom het Inschot in, langs het gasproductie platform Zuidwal en de afslag naar Texel en dan het Zuidoostrak in.

Het was helder. Op de foto hierboven zie je uiterst links het onbewoonde eiland Griend, rechts van het midden de grote loodsen van Harlingen en vlak bij de groene ton de veerboot uit Vlieland, die gelijk met ons vertrok.

We arriveerden precies op HW op het ondiepe wantij van het Zuidoostrak en hadden daar minimaal 1,5 meter water. Door de sluis, met bijbehorende  Zondagse drukte, even tanken bij de marina en dan afmeren in de gemeentehaven helemaal achterin. Precies op dat moment begon het te regenen en dat is vanmiddag niet meer opgehouden, terwijl de wind inmiddels (2000 uur) om de boot loeit.

De middag werd dus binnen bij de kachel doorgebracht met een boek, terwijl we ook nog wat slaap inhaalden. We hebben nog een week om lekker door Friesland te toeren en het weer? Dat kan alleen maar beter worden.