Auteursarchief: joostovermars

Zondag 28 okt 2018:

• Lelystad – Naarden, 19 mijl, 1141 mijl totaal
  • Vertrek: 0945, aankomst 1340
  • Wind: NO 3 toenemend 5 Bft.
  • Weer: Zonnig, koud, 6 graden

Toen we opstonden was het welgeteld 2 graden buiten en 8 graden binnen. Gauw de hete lucht verwarming aan! Goed ingepakt vertrokken we met lichte wind, die gedurende de ochtend gestaag toenam tot een goede vijf.

Uiteindelijk gingen we met 5,5-6 knopen vaart langs de Oostvaardersdijk, pal voor de wind met de kluiver op de uithouder te loevert. Gaandeweg namen de golven natuurlijk ook toe, dus het was zaak goed te sturen om een ongewilde gijp te voorkomen. Na Pampushaven konden we iets oploeven en ging de uithouder eraf.

Traditioneel op de laatste zondag van de herfstvakantie was op het zuidelijke Markermeer de race van de platbodems aan de gang en we  moesten met de harde wind nog goed opletten dat we geen van die grote jongens in de weg voeren. De polaire lucht was behalve koud ook kraakhelder en het zicht was dan ook fenomenaal.

Aangekomen in de thuishaven was het opruimen, inpakken en de voorzeilen strijken (we hebben immers even geen hoezen meer). Er staan al heel wat boten op de kant en overal zag je mensen met zeilzakken en matrassen sjouwen. Wat fijn dat we dit weekje nog hebben kunnen toevoegen aan ons zeilseizoen 2018, dat bij deze afgesloten is.

Herfstvakantie 2018 dag 9

Bij het verlaten van Stavoren kwam ons een buitje achterop met een mooie regenboog. Gelukkig ging de regen achter ons langs.

Zaterdag 27 oktober 2018:

• Stavoren – Lelystad haven 26 mijl, 1122 mijl totaal
  • Vertrek: 1030, aankomst 1615 uur
  • Wind: NO 2-3
  • Weer: buienluchten en felle opklaringen, 9 graden.

Na een nacht vol buien en windvlagen (waar je overigens prima op slaapt!) vertrokken we met zeer lichte NO wind. In eerste instantie stond er nog een venijnige IJsselmeer deining, maar die vlakte snel af. De zon scheen fel en links en rechts schoven omineus zwarte buienluchten voorbij. De heftigste buien concentreerden zich over N-Holland langs de kust en in het achterland. Prachtig om te zien hoe zo’n bui achterop komt en zich ontwikkelt compleet met zwarte regengordijnen onderin en aambeeld vorming bovenin:

Ondertussen bleef het op het IJsselmeer droog en zijn we door de zon nog aardig bijgekleurd. De wind liet het afweten, dus helaas was het motorzeilen. Zodra de zon achter de wolken verdween was het met 9 graden behoorlijk koud ondanks alle lagen kleding. We warmden in de middag dus maar wat erwtensoep uit blik op. Lekker hoor, even wat warmte van binnen!

We gingen vlot door de grote sluis bij Lelystad en meerden af in de stille jachthaven. Lekker dagje!

Herfstvakantie 2018 dag 8

Felle luchten boven het IJsselmeer na de passage van het koufront.

Vrijdag 26 oktober 2018:

• Regendag Stavoren
  • Wind: ZW4 na koufront passage NW5
  • Weer: ’s ochtends druilerig, regen bij frontpassage, ’s middags opklaringen en buien 10 graden.

We zijn vandaag maar blijven liggen. Vanochtend was het regenachtig en stond de wind nog verkeerd om richting Enkhuizen te gaan. Een koufront passeerde rond 1400 uur en verving de sub-tropische lucht -waarin we al weken verkeren – door polaire lucht en de temperatuur daalde direct enkele graden. Vanmiddag stond de (harde) wind goed, maar kwamen met de regelmaat van de klok pittige buien over. Tja, het moet natuurlijk toch een keer herfst worden!

Dus wat hield ons tegen om laat op te staan, tussen de buien in boodschappen te doen en bij de lunch pannenkoeken te bakken. Dat hoort bij dit weer! Toen het ’s middags even droger werd deden we wat reparatie- en schoonmaak klussen aan de boot en zo vliegt de dag om.

De havenmeester liet zich vandaag ook niet zien. Het is ook geen weer om met je fiets die hele gemeentehaven af te rijden door wind en weer voor die 5 boten die er liggen 🙂 Nou maar hopen dat ‘ie niet morgen om 0800 uur op het kajuitsdak klopt…

Morgen is het rustiger weer en gaan we naar Lelystad en zondag met harde NO wind plat for het lapje terug naar Naarden.

Herfstvakantie 2018 dag 7

Donderdag 25 oktober 2018:

• Lemmer – Stavoren, 21 mijl, 1096 mijl totaal
  • Vertrek: 1030, aankomst 1530
  • Wind: WNW 3-4 in buien 5 Bft.
  • Weer: bewolkt, buiige motregen, 12 graden

Vrijwel geen zon vandaag. Af en toe een streepje, wat later op de middag. We hadden de wind grotendeels tegen, alleen de Fluessen waren -met 1 extra slag- bezeilbaar tot aan Galamadammen. Dat was toch lekker. In Lemmer tankten we vol met GTL, een schone, synthetische dieselsoort. Naar verluid met alleen maar goede eigenschappen voor de motor, voor het milieu qua uitstoot, geluidsproductie en zuinigheid. Het is in Friesland goed verkrijgbaar, bij ons in de omgeving van Naarden hebben we het nog niet gezien. Dik 20 cent per liter duurder dan gewonen diesel, nou we zullen het zien. Toch apart dat kerosine voor de luchtvaart belastingvrij is, terwijl milieuvriendelijker brandstof voor boten extra duur moet zijn.

Met enige regelmaat kwam er buiige motregen over. Erg nat werden we er niet van, in de beschutting onder de buiskap, maar vrolijk weer is anders. Met een mok hete chocolademelk is het leven gelijk weer goed! Er waren weinig mensen op het water, behalve dan de zeilscholen, want ook hier in Friesland is het herfstvakantie. Op de Fluessen kwamen we de Noordsvaarder tegen, een andere Noordkaper 31C, die ongetwijfeld op weg was naar de winterstalling in Terherne.

Ondanks het druilerige weer blijft Friesland mooi vanaf het water, met de eindeloze weilanden en het voorbijschuivende -inmiddels bruine- riet. Stavoren betekent altijd uit eten bij Café Max. Eenvoudig doch goed klaargemaakt eten, fijne bediening en altijd goede muziek. Ook als het weer niet zo fraai is, is het bootleven zeer prettig!

Herfstvakantie 2018 dag 6

Buien over het Slotermeer.

Woensdag 24 oktober 2018:

• Woudsend – Lemmer 9,5 mijl, 1075 mijl totaal
  • Vertrek 1100, aankomst 1330 uur
  • Wind: NW 5, in buien 6 Bft.
  • Weer: eerst een enkele bui, later droog met felle opklaringen, 13 graden.

De dag begon grauw en kil met motregen en fluitende wind. Dan heb je weinig zin je warme bed uit te komen!  Na een tijdje kwamen er wat opklaringen over en om 11 uur vertrokken we met een pittige achterlijke wind. Voor de brug van Woudsend moesten we even wachten want hij werd “ontsmeerd”: er dropen dikke klodders vet uit de brug over de onschuldige voorbijgangers en dat kan natuurlijk niet. Met drie man stonden ze vuile handen te maken… Eenmaal erdoor voeren we langs de oude houtmolen en kwam de eerste bui ons achterop.

Er zat meer wind dan regen in en alleen op de kluiver vlogen we met 6 knopen over het Slotermeer. We konden vlot door de brug bij Sloten (daar moeten we toch echt ook eens aanleggen, het ligt altijd halverwege de route) en via het Brandermar naar de Grote Brekken. We konden het helemaal zeilen tot op de Zijlroede van Lemmer. We hebben een lekker plekje in de stadshaven, waar het nog heerlijk lezen was in de kuip uit de wind met de zon erop!

We brachten de hoezen van de voorzeilen naar zeilmakerij de Vries. Het UV licht van zeven seizoenen heeft ze tot op de draad versleten. De Vries maakt nieuwe hoezen van een soepel en UV-bestendig materiaal en met een beter sluitsysteem. Ze hebben eerder goed werk voor ons verricht, dus we kijken er naar uit! Als we thuis zijn, halen we de zeilen eraf, dus die hoezen kunnen we even missen. Kort tochtje maar een prima dagje zo!

Herfstvakantie 2018 dag 5

Dinsdag 23 oktober 2018:

• Rustdag Woudsend
  • Wind: WNW 5-6
  • Weer: bewolkt miezerig, 13 graden

Gisteren vroeg Gonnie nog: moeten de schokbrekers op het voorlandvast? Nee zei ik, ze zijn lang genoeg. Niet dus. Vannacht om ca. 0400 uur begon de wind geheel volgens voorspelling te loeien en de Jan-van-gent rukte vervaarlijk aan z’n landvasten. Met als gevolg een gekraak bij elke ruk dat mij per definitie uit de slaap houdt. Die bolders zitten namelijk pal boven je hoofd in de slaaphut. Er zit dan niets anders op dan je aan te kleden en bij nacht en ontij die schokbrekers uit de bakskist te vissen en te monteren. Daarbij moet je de boot eerst met een ander landvast goed borgen anders waait ‘ie zo weg.

Afijn, daarna was het leed geleden, flink afgekoeld kroop ik weer in bed.  Het toenemende geloei van de wind door de stagen was dermate slaapverwekkend, dat we pas laat wakker werden. Het woei landinwaarts 5-6 Bft en er zat een miezer in de lucht. Kortom, weinig aantrekkelijk zeilweer. Er was dan ook geen boot op het water, behalve enkele van de eerder genoemde huurbakken met Duitse bemanning. Wij namen de bus naar Sneek. Daar zijn we wel eens doorheen gevaren, maar nooit echt geweest. Het oude centrum is leuk en goed beloopbaar qua grootte. Jammer dat de puien van de bekende winkelketens ook hier de mooie historische panden ontsieren. Maar dat is in Utrecht niet anders. Je moet omhoog kijken om de diversiteit aan bouwstijlen en -periodes te zien.

We gingen naar het Fries scheepvaartmuseum, dat een brede blik biedt op alles wat met Friesland en scheepvaart te maken heeft. Het museum bezit een grote collectie scheepsmodellen. Onvoorstelbaar hoeveel typen en subtypen er zijn. Allemaal een verbetering van het voorgaande type en allemaal gebouwd voor een heel specifiek doel. Lekker lunchen en om 1400 met de bus weer terug. Op de boot wat slaap inhalen en relaxt lezen. Lekker dagje, terwijl ’s avonds de wind heel langzaam wat afneemt over de zo goed als verlaten haven. Morgen weer varen, we weten nog niet waar naar toe.

Herfstvakantie 2018 dag 4

Maandag 22 oktober 2018:

• Makkum – Woudsend 14,5 mijl 1061,5 mijl totaal
  • Vertrek: 0950, aankomst 1515 uur
  • Wind: N4
  • Weer: licht bewolkt, 14 graden.

Vannacht kwam er een zwak frontje over met een paar druppels regen en even wat meer wind. Vanochtend was het prachtig weer met een matige noordenwind. We gingen vlot door de historische sluis (gebouwd in 1606) en het centrum van het oude havenstadje. Bedenk dat dit vroeger (voor 1932, toen de afsluitdijk dicht ging) de zeesluis  was, die bij stormvloeden het achterland moest vrijwaren van rampen!

De wind was gunstig dus we konden de hele tocht door de smalle Friese kanalen zeilen op de kluiver.  Je hoorde niets, behalve het ruisen van het riet, het kabbelen van het water en het geluid van de watervogels.

Alleen bij de bruggen moest de motor even aan om een veilige passage te maken, verder was het heerlijk rustig voortglijden over het water.

Het is opvallend hoe groen het gras nog is -eind oktober!- en hoeveel koeien er nog gewoon in de wei staan. Aan het riet en de bruiner wordende bladeren aan de bomen kun je wel zien dat we inmiddels diep in de herfst zitten, maar de koeien, de zwanen én wij genieten nog volop van het milde weer.

Nabij Woudsend zat een Sperwer op een paal aan iets te pikken. Blijkbaar voeren we naar zijn zin iets te dichtbij langs en hij vloog op met een onfortuinlijke muis tussen zijn poten. Het zal de eerste en ook laatste vliegervaring van de muis geweest zijn…

In Woudsend is het rustig. Een paar huurboten met Duitsers, dat is het wel. Vanavond lekker uit eten in het Ponkje! Het was een heerlijke dag, zo zonnig als vandaag krijgen we het niet meer. Morgen gaat het keihard waaien, we zullen zien of we gaan varen! Daarna wordt het snel kouder en helemaal droog houden we het ook niet, maar wat wil je? Bijna november! Wat is dat licht mooi in het najaar!

Herfstvakantie 2018 dag 3

Zondag 21 oktober 2018:

• Enkhuizen – Makkum 24 mijl, 1051 mijl totaal
  • Vertrek: 1015, aankomst 1530 uur
  • Wind: ZW3, toenemend ZZW 4
  • Weer: aanvankelijk zonnig, later wolkenvelden, eind v.d. middag weer zonnig, 14 graden.

Na een rustige nacht vertrokken we met een bleek zonnetje en wat heiigheid uit Enkhuizen. We voeren vrijwel voor de wind dus de kluiver ging te loevert op de uithouder. Al spoedig nam de bewolking en de wind toe. Met een goede 4 Bft. liep de snelheid op tot ruim 5 knopen.

Heerlijk zeilen langs de Lacon, langs Stavoren, Hindeloopen en Workum. Het was best wel druk op het water, gegeven dat de laatste week van oktober ingaat. We twijfelden of we zouden doorgaan naar Harlingen, want wind en tij waren goed. Uiteindelijk toch bij Makkum naar binnen, zodat we nog op ons gemak boodschappen konden doen. De supermarkten gaan hier op zondag om 1800 dicht. Zodoende.

Aan het eind van de middag kwam de zon weer te voorschijn en nam de wind af, zodat we heerlijk in de kuip de pre-dinner borrel konden nuttigen. Bijzonder hoor voor eind oktober! Normaal  ging je direct naar binnen, kachel aan, lagen kleding afpellen en hete chocolademelk maken. Nou ja, dat laatste hebben we ook wel gedaan 🙂

Morgen draait de wind naar het noorden nadat er vannacht een zwak frontje is overgekomen. We gaan binnendoor of buitenom richting Woudsend of Heeg. Dinsdag lijkt de stront van de dijken te gaan waaien, dus dan willen we ergens beschut liggen. Daarna keert de rust terug.

Ook bij ons is de rust inmiddels ingedaald. We hebben altijd een paar dagen nodig om te ontstressen. Lekker hoor!

Herfstvakantie 2018 dag 2

Zaterdag 20 oktober 2018:

• Warenar – Enkhuizen 24 mijl, 1022 mijl totaal.
  • Vertrek: 1030, aankomst 1600 uur
  • Wind: Z2 toenemend ZW3-4
  • Weer: zon en wolkenvelden, 14 graden

Na een rustige en lange nacht achter het anker vertrokken we op de motor, omdat we het zuchtje wind, dat er stond, dood voeren. Even voorbij het Paard van Marken nam de ruimende wind toe en kon de motor uit.

Wat volgde was een heerlijk relaxte zeiltochtje naar Enkhuizen met regelmatig de zon in de kuip en niet teveel andere zeilers. We gingen vlot door het aquaduct en liggen lekker met de kop op de wind aan een zijsteiger. Veel boten in de haven zijn al winterklaar of worden dat dit weekend gemaakt. Wij hebben nog een mooie week voor de boeg. Morgen proberen we zoveel mogelijk noordelijk te komen, omdat de rest van de week de wind uit het noordelijke kwadrant waait. We zullen zien hoever we komen. Van daar gaan we Friesland in.

Dinsdag en een deel van woensdag gaat het hard waaien, maar in Friesland valt het dan weer mee t.o.v. het open water van het IJsselmeer of het wad. In het weekend valt er de nodige regen, vooral zaterdag naar het zich laat aanzien. Afijn, we gaan het zien, voorlopig is het rustig en heerlijk herfstweer!

Herfstvakantie 2018 dag 1

Vrijdag 19 oktober 2018

• Naarden – Warenar 3 mijl, 1002 mijl totaal
  • Vertrek 1545, aankomst 1630 uur
  • Wind: N3
  • Weer: zonnig, 14 graden.

Toen het werk en de boodschappen gedaan waren, reden we naar de jachthaven, waar het redelijk uitgestorven was, los van het terras van het populaire havenrestaurant. Inruimen die boot en wegwezen. Het weer was zeer rustig, dus in de zon was het heerlijk met 14 graden.

We ankerden onder het middelste eilandje bij Muiden, volgens de digitale kaart Warenar geheten. Nou ja, eiland is een groot woord. Het is meer een dijk van stortsteen waarop kleine bomen groeien, die beschutting bieden tegen elke wind waar Noord in zit. Met het zonnetje in de kuip was het heerlijk. Moederziel alleen achter het anker met honderden meeuwen, zwanen en meerkoeten rondom de boot. Geen andere scheepvaart. De stress glijdt van je af! Niet in het minst door de zachte Spey Side single malt :-).

We gaan een rustige nacht tegemoet. Vannacht draait de wind naar het zuiden, maar neemt sterk af. Dat zal motoren naar Enkhuizen worden. We willen morgen en zondag zoveel mogelijk naar het noorden komen, want de rest van de week is de wind Noord. Voorlopig is het rustig weer, aan het eind van de week zal het harder gaan waaien. We zullen zien. We hebben erg veel zin in een relaxt laatste weekje van het vaarseizoen na een drukke periode.