Zomer 2018 dag 6

Het water is zeer zanderig aan deze kust, waar het hard stroomt.

Maandag 6 augustus 2018:

• Southwold – Woodbridge, 34,5 mijl, 618 mijl totaal.
  • Vertrek: 1245 (LW+1, aankomst 1915 (HW-0’30)
  • Wind: ZZO 3-4
  • Weer:zonnig, 23 graden

Vanochtend fietsten we naar het dorp voor de boodschappen. Het werd al snel warm. Na een rustige ochtend en lunch vertrokken we een uur na LW. Southwold’s havenmond is wat dieper geworden. We hadden ruim 2,5 meter water minimaal.

Het eerste stuk was net niet bezeilbaar. Vanwege het kritische tijdstip van aankomst in Woodbridge (en de aanloop van de Deben) en de lengte van de tocht werd het motorzeilen i.p.v. kruisen. Na Aldeburgh konden we afvallen en werd het heerlijk zeilen met 2 knopen stroom mee.

De vuurtoren van Oreford Ness staat er nog steeds, hoewel hij weer dichter bij de zee staat dan vier jaar terug. Binnen afzienbare tijd stort hij in zee.

De aanloop van de Deben was totaal veranderd t.o.v. vier jaar terug. Maar ondanks alle waarschuwingen in de pilots is de aanloop bij normaal weer makkelijk: gewoon er op het juiste moment zijn en de tonnen volgen. We vlogen met 8 knopen naar binnen met minimaal 2,8 meter water en daarna was het heerlijk rivierzeilen.

Felixstowe ferry vanuit de Deben.

Een half uur voor hoog water stond er 1,85m water op de drempel van de Tidemill Marina, dus met het midzwaard een beetje op konden we zo naar binnen.

We liggen met zicht op de cill, de drempel van de haven, en kunnen dus alle boten zien aankomen en vertrekken.

Morgen blijven we een dagje liggen, na zes vaardagen hebben we daar wel behoefte aan.

Plaats een opmerking

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.