Zomer 2018 dag 12

In de verte Cap Gris Nez, tussen de veerboten in ligt Calais. Het front voor vannacht is al in aantocht.

Zondag 12 augustus 2018:

• Ramsgate – Duinkerken, 42 mijl, 741 mijl totaal.
  • Vertrek: 1000 (HW Dover – 2:30), aankomst 1730 BST (HW Dover + 5) = 1830 uur EST
  • Wind: ZZW 5, afnemend ZW 2-3, op het laatst W3-4.
  • Weer: bewolkt, af en toe bleek zonnetje, 20 graden, aan de Franse kust 24 graden.

We zijn weer op het vaste land! Het begin was heftig! De wind ZZW 5 maakte de tocht goed bezeilbaar, maar hij stond tegen de vloedstroom in. Die vloedstroom, die bij North Foreland het hoekje van de Thames om komt, botst even na Ramsgate tegen de beruchte Goodwin Sands aan. Deze gevaarlijke ondiepte is niet voor niets berucht. Zelfs bij windkracht vijf staan er golven van 2 meter. Het eerste stuk voeren we pal oost en dus hadden we de wind iets ruimer dan dwars. We moesten afsturen om niet op de banken gezet te worden. Na de boei “Goodwin Knoll” loefden we op richting South Falls. Het was 60 graden aan de wind en de schijnbare wind nam toe tot 20-24 knopen. We voeren met een rif en alleen de stagfok. Man wat ging dat te keer langs die Goodwin! Ook verderop, midden op zee, waar het 50 meter diep was, stonden nog die rotgolven. Punten van 2 meter…bij 16 knopen ware wind.

Bij het VTS  (verkeersscheidingsstelsel) rond de Sandettié bank was het goed opletten geblazen met al die zeeschepen. Een supertanker -waarvan we dachten dat we makkelijk voorlangs gingen- draaide wat bij en met nog twee mijl afstand kwamen we recht voor z’n boeg. Dan heb je nog krap 10 minuten om je uit de voeten te maken. Dat was schrikken, want die dingen zijn zo breed, daar vaar je niet even aan voorbij. Gelukkig kon ik op de AIS de naam van het schip zien, dus riep ik hem op via de marifoon. En zowaar: een paar miljoen liter ruwe olie week een paar graden uit zodat het gevaar geweken was. Super alert moet je zijn in die shipping lanes!

Het was zondag, dus heel Engeland ging het water op, maar blijkbaar hadden die Britten ook niet gerekend op die “steep chop”. Via Dover coastguard radio konden we volgen dat de ene na de andere zeilboot door de lifeboats van Dover en Ramsgate naar binnen gesleept werd. De “pan pan’s” volgden elkaar snel op.

Nadat we de Sandettié bank waren overgestoken (10 meter diep, dus ook knobbelzee), begon de ebstroom serieus met de wind mee te lopen. De wind ruimde naar ZW en nam steeds verder af, zodat de zee gaandeweg ook steeds rustiger werd. Op de foto voor de Franse kust (zie boven) was het vrijwel blak. Met nog goed stroom mee voeren we langs de foeilelijke industrie bij Duinkerken en na 7,5 uur varen liepen we de haven van Duinkerken binnen terwijl de stroom precies kenterde.

Een depressie bij Ierland levert ons vannacht en morgenochtend een front met regen op, maar morgenmiddag zeilen we met goede wind en hopelijk weer droog weer naar Oostende.

2 gedachten over “Zomer 2018 dag 12

1. albertdehaan2008Albert

Ahoy, hier Albert, vanuit een regenachtig Leidschendam. Pittig tochtje Gonnie en Joost. Ja, die Goodwin Sands is “nasty business”.
    De jachthaven van Oostende, de RNYC, direct aan stuurboord als je binnenvaart, is helemaal opgeknapt en heeft mooie passantensteigers waar je langszij kunt. Geen bulderende havenmeester meer, maar twee aardige jongens. En een stuk rustiger nu met de nieuwe grote pieren van Oostende. Wel even opbellen, dat helpt.

2. joostovermars Bericht auteur

Wij liggen daar nu (Oostende) en hebben een zeer actieve jongedame als havenmeester. Inderdaad, dat gebulder dat was wat, man!

Plaats een opmerking

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.