Over de Jan-van-gent

De Jan-van-gent is een Noordkaper 31 Cabin, bouwnummer 24:
Bouwmateriaal: polyester
LOA: 10,50
LOD : 9,20
Breedte: 3,45
Tuigage: Torenkotter met grootzeil, stagfok en kluiver
Waterverplaatsing: 6500 kg, geladen 7000 kg
Diepgang: 0,7/2,0 m (intrekbaar midzwaard, mogelijkheid tot droogvallen)
Zeiloppervlak: 55m2
Motor: Yanmar 3YM30 29 pk
Certificering: CE-B open zee

Tanks:

  • Diesel 90 l
  • Water 250 l
  • Vuilwater: 65 l

Voorzieningen:

  • 30 l boiler
  • 180 Ah lichtaccu
  • 70 Ah start accu
  • Walstroom met 25 A acculader, zonnepaneel met regelaar
  • 4kW Eberspächer dieselkachel
  • Natte cel met douche en afvoerpomp
  • 50 l compressor koelkast
  • 2 pits alcohol kooktoestel

Navigatie apparatuur:

  • Marifoon
  • AIS transponder (we willen nooit meer zonder, zeker op zee)
  • 7″ kaartplotter met repeater bij kaartentafel, NMEA USB multiplexer
  • Diepte, log en windmeter, Furuno 1623 radar
  • Navtex
  • Laptop met Stentec software en kaarten
  • Stuurautomaat
  • Weer station

Indeling:

In plaats van de standaard hondekooi aan bakboord, hebben wij daar een extra bakskist laten maken. Beide bakskisten hebben een “verdieping”: onderin liggen de fietsen en de bijboot, bovenin de zaken die je dagelijks nodig hebt. In het “achteronder” staan extra jerrycans met diesel, platte fenders en de elektrische BB motor voor de bijboot.

Achter de kaartentafel is nu een boekenkast met alle navigatieboeken, pilots en kaarten.  Onder de bakboord zitbank binnen zijn twee laden voor makkelijk bereikbare voorraad.  Achter het fornuis zijn drie extra kastjes gemaakt voor etenswaar.

Koken op alcohol:

Het is even wennen, maar inmiddels willen we niet anders en zijn we blij geen gas meer aan boord te hebben: veilig, geen onderhoud, goedkoop. Koop de 95% brandalcohol niet bij de watersportzaak, maar bij de bouwmarkt (bij de “sfeerhaarden”), twee maal zo goedkoop. Alcohol is minder heet dan gas, maar als je de pan eerst goed heet laat worden, kun je prima bakken, ook biefstuk etc.

Tuigage:

Wij hebben gekozen voor een torentuig met twee voorzeilen op rollers, en dus een vast kotterstag. Dat heeft als voordeel dat je niet naar voren hoeft om te hijsen/strijken (=veilig bij zeegang) en als nadeel dat snel kruisen wat lastiger is omdat de grote kluiver/genua langs dat kotterstag moet. Je krijgt er handigheid in. Verder hebben we een uithouder voor de kluiver die we voor de wind gebruiken.

Lichtweerzeil:

We hebben een genaker van 48m2 die bruikbaar is van 75-150 windhoek tot ca 12 knopen schijnbare wind. Met ruime wind/voor de wind strijken we dan het grootzeil. Hij zit in een slurf en is dus ook bij plotseling opstekende wind nog goed te strijken. Met 6 knopen schijnbare wind vaart de boot nog 4 knopen.

Reven:

  • 18-23 knopen: rif in grootzeil, stagfok en kluiver op.
  • 23-28 knopen: 2e rif in grootzeil, kluiver 4-5 slag ingerold, stagfok op.
  • 28-32 knopen: 2e rif en alleen stagfok
  • Bij ruime- of voor de de wind windkracht 5-6 en hoger varen we alleen met de kluiver op. Dat stuurt het makkelijkst, zeker bij zeegang schuin van achteren. Vanaf windkracht 6 vaar je nog steeds 6 knopen en je hoeft geen grootzeil te zetten/strijken wat ook weer veilig is bij ruw weer.
  • Daarboven: koffie zetten en ’s middags een Schipperbitter…

Als het spannend wordt:

  • Dan is het goed te weten dat de 30 pk motor nog makkelijk tegen windkracht 7 en de venijnige IJsselmeer deining op komt.
  • Dat zeegang van ruim drie meter geen probleem is.
  • Dat steile overfalls en staande golven bij harde wind tegen fel tij weliswaar spannend zijn, maar de boot bestuurbaar blijft.
  • Ook brekend water, mits niet te hoog, in een havenaanloop heeft ons geen probleem opgeleverd. Gassen en gaan.
  • Dat het in die situaties goed is om tijdens het zeilen de motor een beetje bij te zetten voor wat meer roerdruk.
  • Dat je niet moet vergeten de ventilator in de WC dicht te draaien, want er komt dan heel wat vast water over, althans tegen de wind in.
  • We hebben nog nooit water in de kuip gehad. (behalve regenwater…)

5 gedachten over “Over de Jan-van-gent

  1. Gert Spilt

    Dag Joost,

    Wat een leuke site heb jij. Jouw site brengt mij weer helemaal terug in de waddenstemming.

    Je moet alles een keer meemaken. Ik heb QuickTide voor het eerst gedownload, dus dachten we daarmee het wantij op het Zuidoostrak, met afgaand tij, in alle tijden gemakkelijk te kunnen passeren. Tja, soms denkt een mens wat. Maar nee, de dieptemeter gaf dringend alarm en om daar niet ongewild droog te vallen en te overnachten heb ik moeten keren. Gelijk een hond met de staart tussen de benen zijn we teruggevaren naar Kornwederzand.

    Nu heb ik onderzocht wat ik met QuickTide fout heb gedaan en ook gevonden. Het ligt zeker niet aan QuickTide, want het is een welcome ondersteuning, maar aan de schipper.

    Daarna gegoogled op waddenschepen en kwam tenslotte op jouw site.

    Vroeger voer ik met onze schouw van 8.50 m. over de platen.
    Als mijn gasten vroegen waar die boeien in de verte voor nodig zijn, vertelde ik hun dat die boeien het nut hebben om aan te geven waar de scheepvaart zit. Met zijn 0.65 cm diepgang ging de schouw bijna overal overheen.

    Nu varen wij een prachtige Staverse kotter, droogvallend en met een diepgang van 1.10 cm. Het schip zeilt met zijn 68 meter zeil uitstekend. Dit hadden wij werkelijk nooit verwacht, maar we steken wel slechts 45 cm dieper. Door de diepere kiel blijk je ineens ook meer water onder de kiel nodig te hebben.

    “Het wadden avontuur zou ik nooit opgeven.” zei ooit mijn kameraad. En hoewel ik de keuze heb gehad tussen een Staverse jol, een Kotter en een Noordkaper, ben ik onbedoeld een deel van het avontuur kwijt geraakt. Varen blijft altijd een compromis.

    Joost bedankt voor het gebruik van je site, en dit natuurlijk niet in de laatste plaats door jouw schip waarmee ik ook mijn mede lezers wil bemoedigen die 70 cm maar in ere te houden!

    Gert Spilt

    1. joostovermars Bericht auteur

      Dank voor je verhaal, Gert! wij zijn blij met het ophaalbare midzwaard. Zoals je kunt lezen maken we op het moment een rondje UK, we zitten nu in NO Ierland, morgen steken we over naar Islay. Het schip houdt zich prima en met al die getijden havens hebben we een flinke marge, wat erg prettig en rustgevend is. Groeten Joost Overmars

Plaats een opmerking