Winterklaar maken

Zaterdag en zondag 7/8 november 2020:

Helaas moesten we onze herfstvakantie wegens familie omstandigheden onderbreken. Maandag 19 oktober hadden we een mooie zeildag van Enkhuizen naar Lemmer, dinsdagochtend vroeg moesten we in allerijl door de eerste brug naar Woudsend en terug naar Utrecht.

Maandagmiddag 19 oktober in Lemmer

Dit weekend waren we weer op de boot om hem klaar te maken voor de winter. Behalve alle klussen moest het ook een gezellig weekend worden om het seizoen af te sluiten. Zaterdag na de lunch reden we naar Woudsend. We sloegen de zeilen af en haalden lijntjes door de mast en de giek om alle vuile lijnen in het voorjaar gewassen en wel weer terug te kunnen trekken.

Het was prachtig weer, maar even na 1600 uur was de zon weg, werd het koud en trok het met de heldere lucht onmiddellijk vochtig op. Naar binnen, kacheltje aan en een gezellige avond voor de boeg.

Zondag stonden we met zonsopgang op en na een fijn ontbijt met goed nieuws uit de USA togen we aan het werk. Eerst schoonmaken. De ervaring leert dat als de boot schoon de winter in gaat je in het voorjaar veel minder werk hebt aan vuil en algen. Dat schoonmaken nam de hele ochtend in beslag. Spic & span!

Na de lunch gingen we aan het werk met het nieuwe kuipkleed. Het oude had het na 8 winters trouwe dienst in de winterstormen begeven. We hadden al een nieuwe buiskap laten maken en een duur op maat gemaakt kuipkleed ging ons iets te ver. We kochten een kant en klare ‘zonnetent’ ruim op maat. Ik sloeg er de dubbele hoeveelheid ogen in voor de stevigheid / stormvastheid en na een hoop passen en meten met elastiek koord en haken staat hij netjes.

Ondertussen bracht Gonnie alles wat mee naar huis moet naar de auto.

Normaal gesproken waren we na deze noeste arbeid lekker gaan eten in het Ponkje, maar de horeca is zoals bekend dicht. Gelukkig biedt het Ponkje in deze voor hen barre tijden een afhaal/bezorgservice, dus lieten we een heerlijke herfstmaaltijd komen. Goed warm, prima eten, kaarsjes op tafel, wijntje erbij, lekker sfeertje! Nadeel: je moet wel zelf afwassen…….

Morgen de laatste dingen: water aftappen, antivries in de motor en de laatste zaken van boord. Dan gaat hij eruit en kunnen we stellen nog niet eerder zo’n gezellig winterklaar weekend gehad te hebben.

Herfstvakantie 2020 dag 3

Zondag 18 oktober 2020:

• Workum – Enkhuizen 18,5 mijl, 546,5 mijl totaal
  • Vertrek 1045, aankomst 1500 uur.
  • Wind WNW 2-4
  • Weer: zwaar bewolkt, af en toe zon, een bui, 11 graden.

Na een uitstekende nachtrust moesten we vanochtend eerst wat boodschapjes doen. Waaronder zakjes om warme chocolademelk te maken en Whiskey. Zeg maar, wat je nodig hebt bij koud en nat weer. Bovendien begaf gisteren het oplaad kabeltje van onze iPhones/iPads het. Een ander kabeltje hebben we niet mee. Bij de Action slaagden we voor Alibaba prijzen. Benieuwd hoe lang ze het doen dus, maar voor nu blijven we connected.

Typisch herfstlicht over het IJsselmeer. NB dit is een kleurenfoto!

1100 uur gingen we door de sluis en op het IJsselmeer stond een prima windje. Een kleine 3 Bft onder blauwe lucht en bij het passeren van een bui een dikke 4. Krimpend voor de bui en ruimend erna, zoals het hoort. De blauwe lucht was in de minderheid dus we maakten goede vaart. Slechts 1 buitje kwam over ons heen dus dat viel mee.

Het was rustig op het water. Misschien omdat er geen Duitsers zijn. Nederland is een rode zone immers. Aangekomen in Enkhuizen haalden we bij Joosten een kuipkleed dat we als winterkleed willen toepassen. Benieuwd hoe stevig en houdbaar het is.

‘s Avonds klaarde het helemaal op en viel de wind weg. We aten courgette/paprika met Ras El Hanout en omelet en sla. Helemaal prima, hoewel jammer dat we deze week niet uit eten kunnen.

Morgen varen we met nog steeds rustig weer naar Lemmer. Daarna wordt het wisselvalliger en onstuimig. Dus we duiken Friesland weer in. Lekker hoor, een weekje op de boot!

Herfstvakantie dag 1 en 2

Vrijdag 16 oktober – zaterdag 17 oktober 2020

• Woudsend – Grote Gaastmeer – Workum, 10 mijl , 528 mijl totaal
  • Vertrek vrijdagmiddag 1545, volgende ochtend 1030, aankomst 1315 uur.
  • Wind vrijdag NNO 2-3, Zaterdag geen wind.
  • Weer: vrijdag zonnig, 12 graden, zaterdag half bewolkt 12 graden.

Vrijdagochtend hadden we nog werk te doen en na de lunch vertrokken we naar Woudsend. Het was mooi weer en met een licht windje zeilden we over het Heeger meer naar het grote Gaastmeer.

Het ging langzaam en om 1730 legden we aan op een Marrekrite plekje. Kacheltje aan, het leven was goed. Tot tijdens het eten (het was al bijna donker) de verlichting wel heel erg sfeervol werd en de temperatuur daalde. Kachel uit. Een blik op de accumonitor leerde dat hij nog maar 9,5 volt had. Tja, accu’s houden er een keer mee op en negen jaar ging hij al mee. Dat is best lang. We kwamen de avond wel door met de grote olielamp vol aan.

De volgende ochtend werden we wakker met een buitje, gelukkig de enige regen van de dag. Koud hoor zonder kachel! 12 graden was het binnen. Ontbijten dus met veel kleren aan!

Er was geen wind (zie foto hierboven) en op de motor tuften we naar Workum. Bij Watersportbedrijf ‘de liefde’ tankten we GTL en kochten twee nieuwe accu’s. De start accu vervingen we ook maar direct. En toen kwam de grote uitdaging: hoe krijg je beide, letterlijk loodzware, accu’s (die voor de motor staan met allerlei obstakels in de buurt) netjes uit de boot, de nieuwe er weer in, en dat alles zonder je rug of allerlei motor techniek te beschadigen?

We maakten een takel met een blok aan het uiteinde van de giek, vandaar naar het blok achterop de boot van de gennaker en zo naar de grote lier. Gonnie draaide aan de lier en Joost manoeuvreerde de accu’s langs alle hindernissen. Eerst oefenen met de kleine start accu. Dat ging probleemloos. En dan het grote kreng van 50 kilo. We boomden de giek uit en lieten de accu’s zo keurig neer op de wal.

Al met al waren we ruim een uur bezig. We voeren naar de bijna lege gemeente haven van Workum om boodschappen te doen voor het weekend.

Het was daarna al twee uur en we lagen zo lekker aan de vaart door het dorp, dat we maar bleven. Een heerlijk relaxt middagje! Buiten zitten in een zonnetje met 12 graden.

We laten het plan varen om naar de wadden te gaan. T/m dinsdag blijft het weer tamelijk rustig maar daarna wordt het onstuimig tot windkracht 7 aan toe. Dus gaan we morgen met een NW windje naar Enkhuizen, dinsdag met ZW naar Lemmer en dan verder Friesland weer in. Ook goed!

Vakantie 2020 dag 25

Zondag 23 augustus 2020:

• Workum – Eiland Heeg, 7,5 mijl, 492,5 mijl totaal
  • Vertrek 1300, aankomst 1500 uur
  • Wind: W5
  • Weer: zwaar bewolkt, buien, 19 graden

Vanochtend was het nog redelijk vriendelijk weer met af en toe wat spetters. We vinden het wel fijn dat het wat koeler is, vooral ‘s nachts. We vertrokken na de lunch break van de bruggen om 1300 uur. Met dreigende luchten die achterop kwamen.

Gelukkig waren het kleine buien die bovendien snel trokken, dus met 1 flink doch kort buitje hadden we het wel gehad.

Het woei nog stevig dus met de kluiver maakten we prima vaart en was het lekker zeilen. We gingen liggen bij het eiland bij Heeg, waar het erg rustig is. ‘s Middags waren de vele zeil scholen nog actief, wat bij deze stevige wind met die lichte bootjes vooral een cursus omslaan en weer overeind komen inhield.

‘s Avonds nam de wind af en kwam er weer wat meer zon, wat een prachtig avondlicht bracht. Vannacht staan er nog pittige buien op het programma, dus we vinden het wel fijn om hier in de luwte van de bomen te liggen. Morgenvroeg varen we naar de thuishaven en rijden we naar huis, met hopelijk nog een aantal lange zeil weekends in het verschiet!

Vakantie 2020 dag 24

Zaterdag 22 augustus 2020:

• Workum, reparatie motor
  • Wind: ZW 5-6
  • Weer: half bewolkt, een enkele bui, 21 graden

Gisterenavond voor het slapen gaan checkte ik met de zaklantaarn nog even de bilge onder de motor in verband met het water dat erin was gekomen (zie blog van gisteren). Door het kuip douchen. Dachten we. Ik keek nog even goed naar de koelwaterpomp: foute boel: er drupte in tamelijk hoog tempo water uit aan de zijde van de lager. Hij zag er ook zeer gecorrodeerd uit, veel meer dan in het begin van het seizoen toen ik er een nieuwe impeller inzette.

Erger nog was, dat in de aandrijfriem een scheur zat, hij was op een haar na door. Zo was het niet verantwoord om door te varen: breekt die riem, dan heb je geen koelwater meer. Lees: geen motor meer. Dus we moesten op zaterdag – vandaag- een reparateur zien te vinden. Voordeel bij een nadeel: het betreffende riempje had ik als reserve aan boord.

Niet 1 maar 2 scheuren in de aandrijfriem van de koelwaterpomp…

Na een paar telefoontjes kon Douwe Van Workum Watersport een uur later komen. Super! Helaas bleek de pomp zelf ook heel ver heen. Nog los van het lekken. We kozen ervoor om die dan ook maar gelijk te vervangen à € 365,-…

Je kunt zien dat de oude pomp al een hele tijd aan het lekken is geweest.

Douwe moest ervoor naar Abma in Sneek rijden (een voorraad houdende Yanmar dealer), maar eenmaal terug was het vrij snel voor elkaar. Voor het luttele bedrag van €75,- arbeidsloon inclusief heen en weer rijden naar Sneek. Hulde! We kunnen weer met vertrouwen varen.

Verder was het een heerlijke dag met veel zon, een enkel buitje van 21 graden. We liggen pal bij de waterspuitende leeuwen. De hele dag proberen kinderen maar ook volwassenen in de volstrekt willekeurige pauzes tussen de water stralen tussen de beide leeuwen door te lopen. Dolle pret, vooral natuurlijk als er iemand het fout inschat en doornat wordt. We keken ook nog even op het dorpsplein bij de waag (zie bovenste foto) of er een leuk restaurantje was om te gaan eten, maar het massatoerisme stond ons tegen. Dus maakten we kip met Indonesische saus, rijst en paksoi. Heerlijk! Morgen weer varen! De wind wordt west kracht 4 in het binnenland, dus we kunnen goed zeilen.

Vakantie 2020 dag 23

Vrijdag 21 augustus 2020:

• De Morra – Workum, 11 mijl, 485 mijl totaal
  • Vertrek 1145, aankomst 1445 uur
  • Wind: ZZW 4-5
  • Weer: zonnig, 25 graden

Vannacht was het bizar warm en ontstonden er heftige onweersbuien. Eentje trok er met gigantisch veel weerlicht via het Markermeer richting Drachten, een ander over Noord-Holland via Den Helder naar de wadden en de Noordzee. Spectaculair gezicht en beide buien gingen langs ons heen, we kregen slechts enkele spatjes regen.

We sliepen in de lakenzak want de slaapzakken waren veel te warm. Alles waar we een hor voor hadden bleef open. Want muggen houden ook erg van dit weer…

We sliepen lekker uit en ruim na de koffie vertrokken we op zeil. Met de ZZW wind was de hele tocht bezeild. Het laatste stuk naar Workum was hoog aan de wind en we gingen met een dikke vijf schijnbare wind lekker schuin. “Hee” zei Gonnie toen ze even naar binnen ging: er staat water in de boot. Oeps, dat is niet de bedoeling! Wat bleek: er stond veel water in de bilge onder de motor en doordat we zo schuin gingen liep het naar binnen. Foute boel! Met de lenspomp was het zo weggepompt, maar eenmaal aangelegd in de passanten haven, heb ik zodra de motor afgekoeld was de zaak goed droog gemaakt. Er lijkt niets te lekken, niet bij de schroefas, niet bij de afsluiters en niet in het koel systeem van de motor. Aan de bruine aanslag te zien stond het er ook al langer in. We wijten het aan het vele kuip douchen dat we de afgelopen weken gedaan hebben. Daarbij komt de kuip behoorlijk vol te staan en ook via de slang doorvoer loopt er wat water naar binnen. Ik had natuurlijk veel vaker moeten checken, normaal doe ik dat elke paar dagen. En vanaf nu natuurlijk even dagelijks!

Verder liggen we hier in Workum -het lijkt zo beschikt- weer bij de veel besproken leeuwen beelden die water spuiten. Het is en blijft een trekpleister voor kinderen en volwassen toeristen. Het was een lekker dagje met beter weer dan verwacht. De komende dagen krijgen we buien en nog meer wind. We zullen zien waar we terechtkomen!

Zomervakantie 2020 dag 22

Donderdag 20 augustus 2020:

• Woudsend – De Morra 9,5 mijl, 474 mijl totaal
  • Vertrek: 1515, aankomst 1730 uur.
  • Wind: Z3, later ZZO
  • Weer: half bewolkt, 25 graden

Na bijna twee weken thuis door de hitte en vanwege het herstel van Gonnie (dat voorspoedig verloopt), hebben we nog een paar dagen op de boot. Vanochtend regende het en hadden we nog bezigheden, dus we vertrokken na de lunch met nog steeds wat lichte regen van het overtrekkende warmtefront. Gaandeweg trokken de wolken weg en steeg de temperatuur. We zitten kort in de warme sector tussen warmte- en koufront, dat aan het eind van deze nacht alweer zal passeren (met veel wind).

Het inruimen van de boot en het aanslaan van de zeilen was dus een plakkerig karwei en we waren blij te kunnen vertrekken. Op het Heegermeer en de Fluessen stond een lekker bezeild windje en met vol tuig en 5 knopen vaart ging het richting Stavoren.

We voeren langs de Galamadammen, waar het grote hotel, restaurant, appartementen en jachthaven door corona failliet zijn gegaan. Het stond er financieel al niet rooskleurig voor… Het altijd zo bruisende complex maakte nu een doodse indruk. We zijn benieuwd wat er van zal komen, want het is nauwelijks voorstelbaar dat dit gesloten zal blijven. Op de Morra vonden we een heerlijk rustig Marrekrite plekje om aan te leggen.

Zoals gezegd komt er vannacht op nadering van dat koufront veel wind, maar we liggen hier lekker beschut. Er is tevens gewaarschuwd voor felle onweersbuien en inderdaad: de lucht is instabiel. Maar buienradar geeft vooralsnog geen rode pitten te zien. We hebben een heerlijke avond in de kuip en zien morgen wel wat we doen.

Zomervakantie 2020 dag 21

Vrijdag 7 augustus 2020:

• Langsturte Poel – de Holken (Galamadammen) 12,5 mijl, 457 mijl totaal
  • Vertrek 1030, aankomst 1500 uur
  • Wind ZO2 soms even 3
  • Weer: zeer zonnig en heet, 31,5 graden

Toen we opstonden was het al 21 graden. We hebben prima geslapen in de lakenzak en… zonder muggen! Door de Holle Greft gingen we naar het Prinses Margrietkanaal. Het door ons en onze zeilvrienden zo geliefde Marrekrite plekje aldaar was afgesloten: het was overwoekerd door de Reuze Bereklauw met parapluvormige bloemschermen, een giftige invasieve exoot, waar je heftige brandblaren van krijgt. Er is geen kruid tegen gewassen. Jammer.

Door de Jeltesloot ging het (zeer druk met te hard varende motorboten), maar vanaf Heeg konden we zeilen, met een vaartje van ca 2,5 knoop.

De ankerplek in de Holken is mooi, maar de wind viel weg en het was bloedheet. Van de paraplu maakten we een luchthapper voor het luik, maar dan moet je wel wind hebben…. Binnen de boot warmde het snel op, ook al vanwege de donkere romp, maar toch was het daar beter uit te houden dan in de brandende zon. Zwemmen biedt even verlichting, maar dit is echt niet ons type weer.

We besloten -omdat dit hete weer nog lang aanhoudt- morgen naar huis te gaan en als het dragelijker wordt nog een weekje te gaan zeilen. Wellicht zijn tegen die tijd de wadden ook minder druk en kunnen we daar naar toe. Voorlopig dus het laatste stukje tijdens een heel zwoele mugrijke avond.

Zomervakantie 2020 dag 20

Donderdag 6 augustus 2020:

• Grutte Krite – Langsturte poel 11,5 mijl, 444,5 mijl totaal
  • Vertrek 1030, aankomst Grou 1130, vertrek Grou 1230, aankomst 1430 uur
  • Wind: WZW 2
  • Weer: zonnig, 25 graden

Vandaag werd het goed warm, maar het viel nog mee vergeleken met de rest van het land. We voeren eerst naar Grou om boodschappen te doen. Bepakt en bezakt met flessen fris en ingrediënten voor maaltijdsalades keerden we terug naar de boot.

Verder ging het over het Prinses Margriet kanaal met zeer lichte tegenwind. Ook vandaag ging de spoorbrug van Grou als ware het op commando voor ons open 🙂 Het Sneekermeer was druk, maar niet zo druk als bij de Sneek week. Maar er waren veel mensen op het water en de Marrekrite aanlegplekken waren vol. Maar achter het anker is wel zo lekker!

De ijsboten zoeken elkaar op. Geen zin meer om te verkopen. Dan maar zwemmen!

In Friesland varen “ijsboten” rond waarbij je versnaperingen kunt kopen. Kleine bootjes met een grote vrieskist aan boord. We hadden meelij met die jongens! Geen schaduw, bloedheet en dan maar enthousiast je waar zien te slijten door al die boten en bootjes af te gaan met belgerinkel. Aan het eind van de middag hadden ze het gehad. Hup het water in!

Dat deed ik ook maar. Je bent de hitte van je lijf gelijk kwijt! Verder brachten we de middag door onder het zonneschermpje. Elk jaar zeggen we weer: hadden we maar een maatje groter gekocht! Inmiddels is de temperatuur aangenaam geworden en hebben we gedoucht in de kuip. Van het zonnescherm heb ik een luchthapper gemaakt die koele lucht de boot in blaast en daar de warmte verdrijft (we moeten snel een echte luchthapper kopen). We slapen de komende nachten onder een dun laken, slaapzakken zijn te warm.

De zon ging weer mooi onder en het wachten is op de opkomst van de maan. De komende dagen wordt het nog een stuk warmer, we hopen dat het uit te houden is, want veel wind krijgen we niet.

Zomervakantie 2020 dag 19

Woensdag 5 augustus 2020:

• Kâlde Mage – Grutte Krite 12 mijl, 433 mijl totaal
  • Vertrek 1015, aankomst 1345 uur
  • Wind: ZW5
  • Weer: Zonnig, 24 graden

Eigenlijk was het plan om binnendoor via Sneek en IJlst naar Makkum te gaan, een mooie route, maar slechts deels bezeild door de smalle kanalen en met veel bruggen. We hadden meer zin in lekker zeilen, dus we gingen waar de wind ons bracht: door de Meinesloot en Kromme Knillis naar het Prinses Margriet Kanaal, waar de spoorbrug bij Grou precies voor ons openging:

Grote beroepsvaart kwam ons achterop. Op drukke vaarwegen moet je regelmatig achterom kijken.

Vandaar ging het over de mooie Ee naar de Hooidamsloot en terug naar de Alde Feanen waar we enkele dagen eerder ook waren. Vrijwel alles was bezeild en met de stevige wind voeren we alleen op de stagfok ruim 4 knopen, een prima relaxt vaartje.

Het Friese landschap was prachtig in de zon en we genoten volop. We gingen met diezelfde stevige wind (die ook maakte dat het niet zo warm aanvoelde) voor anker in een meertje in de Alde Feanen, een beetje uit de vaarroutes en onder hoge wal, zodat we rustig lagen en naar de bootjes konden kijken. Inmiddels koelt het lekker af. We maken ons op voor een paar zeer warme dagen. Met weinig wind. Dus we weten nog niet precies wat we gaan doen. Maar dat maakt niet uit, dit was een heerlijke dag!

De avond valt, de wind is sterk afgenomen.