Herfstvakantie 2022 dag 10

• Vertrek 1000, aankomst 1140 uur
  • Wind: ZZW2
  • Weer: zonnig, 17 graden

Een prachtige laatste dag van het seizoen! Na een lange nacht (wintertijd!) tuften we met vrijwel geen wind naar onze thuishaven. Daar ging de middag op aan het aftuigen van de boot: zeilen, lijnen, buiskap, alles ging eraf en dat kostte best wat tijd.

Maar… heerlijk in het zonnetje en rustig aan want we hadden de hele middag. Vannacht slapen we nog op de boot en morgen na wat laatste klusjes vertrekken we na een heerlijke week. De komende weken moeten we nog wel een keer terug om de zaak technisch winterklaar te maken, maar dat heeft geen haast. Als het überhaupt nog ooit gaat vriezen. Maar niettemin: de olie moet ververst, het drinkwater afgetapt etc etc.

Het was een kort maar fijn zeilseizoen. En aangezien de boot in het water blijft kunnen we gaan varen zodra het weer een beetje meewerkt!

Herfstvakantie 2022 dag 9

Neveligheid in de ochtend

Zaterdag 29 oktober 2022:

• Grou – Holle Greft, 10 mijl, 627 mijl totaal.
  • Vertrek: 1310, aankomst 1610 uur
  • Wind: ZO2
  • Weer: wolkenvelden, af en toe zon, 18 graden

Vanochtend bij het wakker worden zat het potdicht van de mist en was alles zeiknat. In de loop van de ochtend trok de mist langzaam op en kwam er een bleek zonnetje tevoorschijn. We deden boodschappen en na de lunch vertrokken we via de Peanster Ee naar Akkrum. De spoorbrug en de andere bruggen draaiden vlot en daarna konden we met een heel licht windje zeilen.

Het licht werd in de loop van de middag typisch herfstig, zoals hierboven te zien is. Heerlijk om zo in stilte over een vrijwel leeg Sneekermeer te glijden!

Even over vieren legden we aan bij één van onze favoriete aanlegplekjes aan de Holle Greft. Geen andere boot te bekennen. De ganzen in de naastgelegen polder lieten zich duchtig horen en trokken soms in V-vorm over om daarna weer neer te strijken.

Door de absurd hoge temperaturen konden we tot zonsondergang buiten zitten borrelen (met 1 borrel teveel….), beter kun je het niet hebben eind oktober. Wat een heerlijk relaxte week!

Morgen gaat het richting Woudsend en gaan de zeilen eraf. En dat is dan het einde van een kort maar fijn zeilseizoen!

Herfstvakantie 2022 dag 8

Zachtjes glijdend over de kromme Ee.

Vrijdag 28 oktober 2022:

• Eernewoude – Grou, 7 mijl, 617 mijl totaal
  • Vertrek 1040, aankomst 1200 uur
  • Wind: Z2
  • Weer: wolkenvelden en wat zon, 18 graden

De dag begon zonnig, maar al snel trokken er wolkenvelden over. We motorden over de Hooidamsloot zuidwaarts, maar in de Kromme Ee konden we al snel zeilen en dat bleef zo tot aan Grou, enkele zuidwaartse bochtjes daargelaten.

Het was zeer rustig op het water en zachtjes gleden we langs het bruine riet en de gele bladeren, terwijl de temperatuur lenteachtig aanvoelde.

De passantenhaven in Grou is zeer rustig (dit is het laatste weekend dat hij open is) en we hebben dus alle ruimte. We hadden een relaxte middag en gingen uit eten in het Theehuis, waar de maaltijd verrassend goed smaakte voor een heel redelijke prijs.

Lekker dagje dus, met nog 2 dagen te gaan… Zondagmiddag willen we in Woudsend zijn, want de zeilen gaan eraf. We brengen ze maandag naar De Vries Maritiem in Lemmer die voor volgend seizoen nieuwe zeilen voor ons maakt. Maar eerst nog een paar dagen genieten van de rust, de natuur en het mooie weer!

Herfstvakantie 2022 dag 7

Donderdag 27 okt 2022:

• Eernewoude
  • Wind: ZZO3
  • Weer: half bewolkt, 17 graden, ‘s middags frontje met wat regen, daarna zon en 18 graden.

Heerlijke vakantiedag: uitslapen, want het wordt laat licht. Ontbijtje, koffie, boodschappen doen. Lezen in de kuip met koffie en een amandelbroodje, want het is schitterend weer. Pannenkoeken bakken bij de lunch en ‘s middags een flinke fietstocht door de Oude Venen, een uitgestrekt natuurgebied rondom Eernewoude waar bewezen wordt dat natuur en extensieve landbouw prima samen kunnen gaan.

Het riet is bruin, maar het gras nog groen en de koeien en schapen grazen nog heerlijk buiten. Het licht is al typisch herfstig, zoals je op de foto’s kunt zien. Wat je ook kunt zien is de nadering van een smal frontje en doordat de fietstocht door een wegopbreking aanmerkelijk langer werd dan voorzien, was het de vraag of we voor de regen binnen zouden zijn.

Dat lukte mooi en de fietsjes waren opgeborgen voor de regen begon. Na een half uurtje scheen de zon alweer en was het zowaar nog een graadje warmer ook. Kortom, een fijne dag. Morgen een kort tochtje naar Grou. Met nog wat hogere temperaturen, ongekend voor eind oktober!

Herfstvakantie 2022 dag 6

Langs het bruine riet en pittoreske mini-dorpjes.

Woensdag 26 okt 2022:

Een mooie herfstochtend in de Prinsentuin.
  • Leeuwarden – Eernewoude 11,5 mijl, 610 mijl totaal
  • Vertrek 1015, aankomst 1400 uur
  • Wind: Z3
  • Weer: licht bewolkt, 17 graden

Het weer is en blijft fantastisch. Zonnetje, 17 graden en niet teveel wind. Het lijkt inderdaad wel lente, zij het dat de bomen en het riet al bruin zijn. Het gras daarentegen is nog heel groen.

We vertrokken om 1015, maar moesten gelijk voor de eerste brug wachten omdat er nu het seizoen op zijn eind loopt maar één brugwachter is die alle bruggen in de binnenstad van Leeuwarden moet bedienen. Die fietst dus op en neer.

Zo ook bij de spoorbruggen ten zuiden van de stad: pas om 1200 uur waren we erdoor. Wat wel goed helpt buiten het seizoen: de bruggen altijd oproepen, ze reageren dan direct. Dit stuk van de route is niet bepaald schilderachtig. Het wordt gedomineerd door recycling bedrijven en containeroverslag.

Zo eindigt je boot: bij een recycling bedrijf. Best triest…

Verder was het een fijn tochtje, goed ingesmeerd tegen de zon en heerlijk buiten zonder dikke lagen kleding en zeil pakken.

Door de Hempens en door de bruggen van Warten ging het richting Eernewoude.

Warten

Daar was het erg rustig in de passantenhaven en we vonden zonder moeite een mooi plekje met de wind op kop. Morgen blijven we een dagje om te fietsen in dit prachtige gebied.

Herfstvakantie 2022 dag 5

Leeuwarden bij aankomst

Dinsdag 25 oktober 2022:

• Harlingen – Leeuwarden, 16 mijl, 598,5 mijl totaal
  • Vertrek: 1300, aankomst 1830 uur
  • Wind: ZW 3-4
  • Weer: half bewolkt, 16 graden

HW Harlingen viel vanochtend om 1036 uur en de vloeddeuren van de Sas waren dicht van 0900-1200. Vroeg vertrekken dus, of na het middaguur. De uitkomst laat zich raden. De klus van vandaag was het schrobben van het houten lijstwerk en de handgrepen op de kajuit. Daarmee verwijder je vuil en algen. Doe je het niet, dan is de laag na de vochtige winter 3 keer zo dik en is alles groen. Niettemin een pittig en vuil klusje dat met overall en laarzen aan gedaan dient te worden.

Het is allemaal weer toonbaar. Na de boodschappen en de lunch gingen we rond 1300 door de brug van de Noorderhaven en de Sasbrug en we werden vlot geschut door de Tjerk Hiddes sluizen. Er stond net te weinig wind om alleen op zeil door het van Harinxma kanaal te varen. Er zijn flink wat bruggen en we wilden voor de brug sluiting van1600 uur in Leeuwarden zijn. Motorzeilen werd het dus.

Al met al waren we toch nog te laat en moesten we van even over 1600 uur tot 1800 uur wachten voor de Slauerhoffbrug.

Met invallende duisternis kwamen we om 1830 alsnog aan in de Prinsentuin, waar de havenmeester al klaar stond om de landvasten aan te nemen en de bon uit te schrijven. Zo werd het toch nog een lange dag. Maar het weer was heerlijk!

Herfstvakantie 2022 dag 4

Buien, zon en veel wind

Maandag 24 oktober 2022:

• Harlingen
  • Wind: ZZW 6
  • Weer: wisselend bewolkt, af en toe een bui, 15 graden

We sliepen onbehoorlijk lang uit terwijl de wind door de haven gierde vanochtend. Na het ontbijt fietsten we een rondje door de haven, waar het pas echt duidelijk werd hoe hard het waaide.

De wind loeide door de stagen van de bruine vloot, die net als wij niet uitvoer met deze wind. De vissers noemen dit een stijve bries en varen natuurlijk wel uit.

Vanwege het late ontbijt was de lunch ook later en ‘s middags maakten we een flinke fietstocht ten noorden van Harlingen. Helaas domineert de maritieme industrie aan deze kant van de stad het uitzicht nogal. Heen heerlijke wind in de rug en dus was de terugweg bikkelen er tegenin.

Verder gingen we heerlijk uit eten in het Havenmantsje dus we kunnen spreken van een geslaagde actieve “rust”dag! Morgen staat het water hoog vanwege aankomend springtij en opwaaiing door de harde wind, maar zodra de keersluis bij de Sasbrug opengaat (waarschijnlijk na het middaguur) gaan we door het kanaal richting Leeuwarden.

Herfstvakantie 2022 dag 3

Over de Boontjes

Zondag 23 oktober 2022:

• Makkum – Harlingen 11 mijl, 583 mijl totaal
  • Vertrek 1015, door de sluis bij Kornwerderzand 1100 (HW+2), aankomst 1300 uur.
  • Wind: ZO 4
  • Weer: bewolkt, waterig zonnetje, 15 graden

Na een uitstekende nachtrust werden we wakker met kil vochtig herfstweer, de hele boot was zeiknat van buiten. Binnen deed de kachel goede zaken. In de haven stond nauwelijks wind. En zo ook op de tocht naar de Lorentzsluizen, alwaar we vlot geschut werden.

De bruggen van de Afsluitdijk zijn oud en versleten en hebben om de haverklap storingen, met files en stremmingen tot gevolg. In het kader van de algehele renovatie van de Afsluitdijk (je weet wel, die miljoenen en miljoenen meer gaat kosten dan begroot) bouwt men nieuwe bruggen naast de oude. Daardoor is de oostelijke doorgang momenteel afgesloten. Het in- en uitgaande scheepvaartverkeer gaat dus beurtelings door de westelijke opening.

Eenmaal op de Waddenzee hesen we de zeilen. Opvallend hoe buiten de sluis eigenlijk altijd een Beaufort meer wind staat dan aan de IJsselmeerzijde. Hoe dan ook, we hadden perfecte zeilwind en hoewel we de ebstroom tegen hadden maakten we gemiddeld 4,5 knopen goed. Het licht over de Boontjes was weer dat typische herfstlicht, zie de bovenste foto.

In de buitenhaven van Harlingen lag een schip van de kustwacht, een tonnenlegger, alwaar quads aan boord gehesen werden. Een hoop mensen in gele hesjes stonden klaar voor actie. Het zijn vrijwilligers van het Nederlandse SAR team, die vanmiddag met LW een hernieuwde zoekactie op de banken hebben uitgevoerd naar de vermiste lichamen van de slachtoffers van de aanvaring van een watertaxi met de Tiger. In het hoogseizoen zien we beide boten vaak langs razen en we verbazen ons er dan over dat het met al die zomerdrukte altijd goed gaat. Bizar dat het juist van de week met nul verkeer in het Schuitengat zo verschrikkelijk mis ging.

We legden aan in een vrijwel lege Noorderhaven, waar in de loop van de middag nog enkele boten bij kwamen. Morgen waait het 7 Beaufort en blijven we lekker een dagje liggen. Altijd fijn in Harlingen en zeker buiten het seizoen.

Herfstvakantie 2022 dag 2

Zaterdag 22 okt 2022:

• Gaastmeer – Makkum 11 mijl, 572 mijl totaal
  • Vertrek 1100, aankomst 1500 uur
  • Wind: Z3-4, later ZW 3-4
  • Weer: bewolkt, spatje regen, ‘s middags zonnig, 15 graden

Na een rustige nacht en goede nachtrust ontbeten we op ons gemak op ons plekje in de natuur. Af en toe piepte de zon tussen de wolken door, maar op nadering van een verpieterend frontje namen bewolking en wind enigszins toe. Voor de Klifrak spoorbrug bij Workum moesten we even wachten, maar daarna ging het op zeil richting Parrega. Af en toe viel er een spatje regen op het voor oktober nog extreem groene gras, maar inderdaad: het frontje stelde weinig voor.

In Parrega legden we voor de brug aan voor de lunch. De brugwachter had ook lunchpauze en om 1300 konden we verder. Helaas was de wind (zoals te verwachten) na de frontpassage geruimd naar ZW en was het van Panhuizenkanaal net niet te bezeilen. Gelukkig brak wel steeds meer de zon door en werd het erg aangenaam buiten.

In Makkum gingen we door het historische centrum door de bruggen en de sluis, waarna we aanlegden in de Marina. Even brandstof bijvullen en verder een relaxte middag. Alsof we al dagen onderweg zijn!

Herfstvakantie 2022 dag 1

Vrijdag 21 okt 2022:

• Woudsend – Grote Gaastmeer 7 mijl, 561 mijl totaal
  • Vertrek 1530, aankomst 1730 uur
  • Wind: ZZO 3 soms 4 afnemend 2-3
  • Weer: bewolkt opentrekkend zonnig, 17 graden

Vanochtend deden we rustig aan. Ik had nog een paar werk dingetjes te doen en inpakken etc. Na de lunch reden we naar Friesland en we waren blij droog aan te komen. Het is buitengewoon zacht voor eind oktober. En het weerbericht voor de komende week ziet er best aardig uit: relatief hoge temperaturen en af en toe een bui. Behalve maandag niet teveel wind.

We hebben besloten nieuwe zeilen te nemen voor volgend seizoen. Met name het grootzeil maar ook de kluiver/genua zijn erg versleten na 11 seizoenen. Vooral voor het grootzeil willen we niet teveel wind, want het achterlijk is tot op de draad versleten. We hebben ze besteld bij De Vries Maritiem in Lemmer. Niet de goedkoopste, maar erg goede ervaringen mee en prettig in het contact. Deze week dus nog voorzichtig met de oude lappen!

We vertrokken rond 1530 en zeilend op het Heeger meer kwam ons een oranje oplichtende strook licht tegemoet die een zonnig einde van de dag aankondigde. Het plan was Workum, maar de wind nam gestaag af en het wordt vroeg donker, dus we legden aan bij een Marrekrite plek aan het Grote Gaastmeer. Helemaal prima natuurlijk.

En zo konden we lekker in het zonnetje in de kuip genieten van bier & nootjes. Een mooi begin van een late herfstvakantie!