Tropisch

Vrijdag 28 juni 2019:

  • Naarden – voor anker bij Hooft, 3 mijl, 405,5 mijl totaal
  • Vertrek 2015, aankomst 2125 uur
  • Wind NO 3
  • Weer: onbewolkt, 29 graden

Na een lange werkweek met twee muziekavonden op school bij tropische temperaturen en vandaag een lange productieve werkdag, reden we vanmiddag om 1630 naar de boot met morgen weer het vooruitzicht van bloedheet weer. Dan kun je maar beter op het water zijn.

We liggen bij perfect avondlicht voor anker bij eiland Hooft. Het is wel een beetje een disco eiland met BBQ types en gettoblasters. De platbodem op de foto zocht een plekje wat verder van het feestgedruis. En de boemboem bassen. Of het helpt valt te betwijfelen, want geluid draagt ver over het water.

Ik kreeg wat vragen over de post over het zonnepaneel en de mppt regelaar. Okee even een uitleg voor de technische mensen. Vind je dat niet leuk, kijk dan maar naar de foto :-).

Een zonnepaneel levert in volle zon ongeveer 18 volt. De accu laden vraagt aanvankelijk ca 13,5 volt en als hij bijna vol is rond de 14,4 volt. Een gewone regelaar brengt de 18 volt van het zonnepaneel terug naar die 13,5 volt en als de accu bijna vol schakelt hij over naar een hoger voltage, ca 14,4 volt. Door die reductie in voltage verlies je dus laadvermogen. Mppt betekent maximum power point tracking. Dat betekent dat de regelaar een aantal malen per seconde zowel de spanning van het zonnepaneel meet als die van de accu. En hij compenseert voor de temperatuur want naarmate de temperatuur hoger wordt daalt de opbrengst van het paneel. De mppt regelaar gebruikt die metingen om altijd zoveel mogelijk stroom de accu in te sturen. Als er een wolk voor de zon schuift, laat hij relatief meer stroom door. In de winter levert hij 30% meer rendement, wat dan weer compenseert voor de kortere dagen en de lage zonnestand. In de zomer compenseert hij voor hoge temperaturen en laadt hij de accu sneller. Kortom, ik heb zo’n mppt gekocht en ga kijken of hij inderdaad meer rendement uit het paneel haalt. Als alles goed werkt dan monteer ik hem onderdeks en maak ik alle dradenzooi gelijk netjes daar.

Morgen zoveel mogelijk relaxen in de hitte en zondag weer aan het werk.

Plaats een opmerking

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.