Meivakantie 2021 dag 9

Zaterdag 1 mei 2021:

• Terschelling – Makkum via Zuidoostrak 25 mijl, 118 mijl totaal
  • Vertrek 0845, aankomst sluis HW= 1320, Makkum 1430 uur.
  • Wind: Noordelijk 2 af en toe 3.
  • Weer: wisselend bewolkt, droog, 9 graden max.

Na de nachtelijke regen werd het tijdens het ontbijt droog en met een flets zonnetje vertrokken we met weinig wind. In het Schuitengat hadden we flink stroom tegen en was het motor zeilen. Omineuze luchten schoven voorbij terwijl de duinen van het eiland in de zon baadden.

Eenmaal in de Vliestroom hadden we fors stroom mee en voeren we daarmee precies de NNW wind dood. Met een beetje motor bij deden we 6,5 knopen. Op de Richel nu eens geen zeehonden maar een grote kolonie Aalscholvers.

Bij de afslag naar het Inschot kwam de wind meer dwars in en kon de motor uit. Achterom kijkend zagen we -behalve een platbodem- een minuscuul donkergroen stipje. De verrekijker leerde ons dat dat Jur en Margaretha waren, die met hun North Beach 24 vanuit de Vlielander balg recht over de plaat richting Blauwe slenk voeren. Een mooie en kortere route voor ondiep stekende schepen omdat je niet bovenlangs de Richel hoeft. Dus ook heel geschikt met harde Noordelijke winden. Jur noemt het de “verlengde Vlielander Balg” of het “North Beach gat”. Die route kunnen wij ook doen want we steken met 70 cm nog 20 cm minder dan een North Beach.

De foto is genomen met een 240 mm lens, ver ingezoomd dus. De onscherpte wordt veroorzaakt door turbulentie in de lucht. Op de achtergrond Vlieland.

Drie kwartier voor het lokale HW gingen we zonder problemen over het wantij van het Zuidoostrak met minimaal 1,7 meter water en exact op HW voeren we de haven van Kornwerderzand binnen, waar de bruggen en sluis als op commando draaiden. De dreigende buienluchten dreven weg of losten op. Fijn dagje weer dus!

Plaats een opmerking

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.