Solo zeilen dag 5

Zondag 16 mei 2021:

  • Gaastmeer-Woudsend, 5,5 mijl, 252,5 mijl totaal
  • Vertrek 1100, aankomst 1230 uur
  • Wind: WZW 3
  • Weer: heftige buien met tussendoor opklaringen, 11 graden

Na een uitstekende nachtrust zag het er vanochtend nogal grijs uit. Buienradar liet zien dat er verscheidene buienlijnen aan zaten te komen. De eerste was rond 11 uur voorbij, en ik vertrok op zeil.

In de Yntemasloot had ik gelijk discussie met een oplopende grote platbodem. Ik voer stuurboordswal met alleen kluiver op, hij met vol tuig. Met getoeter en armbewegingen maande hij mij opzij te gaan. Hij voer zeker twee knopen harder. Eenmaal langszij wees ik hem op de regel dat de oploper dient te wijken. Hij vond van niet, volgens hem dient het op te lopen schip plaats te maken zodat de oploper te loef kan passeren. Ik kon me niet geheel onttrekken aan de gedachte van een gevalletje “de mijne is groter”. Hij had vast haast, op weg naar z’n dikke BMW of zo.

Natuurlijk moest ik het thuis nakijken. De oploper dient inderdaad te wijken “en passeert bij voorkeur te loef, zodat hij snel voorbij kan varen”. Dus tja… bij voorkeur.

Het mocht de zeilpret niet drukken. Eenmaal op het Heegermeer (dat voor een Hemelvaart weekend nu beter het “Leegermeer” kon heten) kwam er een inktzwarte lucht opzetten. Net op tijd kwam ik aan bij onze thuishaven en in een reeds toenemende wind lukte het wonderwel om achteruit de ligplaats in te steken, gebruikmakend van wiel effect en wind. Toen de eerste druppels vielen deed ik de hoes om de kluiver en net voor de bui echt losbarstte zat ik binnen met alle schoten en ongebruikte landvasten, die daardoor ook zo goed als droog bleven. Cup a soupje erbij en lunchen. En daarna inpakken en wegwezen terwijl de volgende bui al weer naderde. Het waren fijne dagen met veel zeil plezier!

5 gedachten over “Solo zeilen dag 5

  1. Jan Haak

    Beste Joost, al vele jaren lees ik jouw blogs. Altijd leuk en soms ook leerzaam. Zo ook jouw laatste en dan doel ik op “de casus oploper”. Zo ontstond er bij ons een discussie, hartstikke goed. Het enige punt van kritiek vind ik de opmerking “het gevalletje de mijne is iets groter”. Natuurlijk is het jouw mening en jouw blog maar toch vind ik het niet zo’n gepaste opmerking en vraag me af wat daar het doel van is?

    1. joostovermars Bericht auteur

      Dag Jan. Ach ja, het was de dwingende manier waarop. Zoals met bumperklevers die je opzij willen hebben. Anders was ik al lang uitgeweken. Overigens zijn de regels niet 100% eenduidig. En was op dat punt net het fietspontje aan het opstarten.

    2. Albert

      Lijkt me heel simpel.
      1. het schip dat oploopt moet ALTIJD uitwijken.
      2. Het schip dat opgelopen wordt houdt zoveel mogelijk de SB kant van het vaarwater.
      Wie dan de vuile wind pakt hangt af van de windrichting in de vaarweg.

  2. Albert

    Indien een zeilschip onder zeil een motorvarend schip oploopt dan geldt de voorkeursregel, dat het motorschip ruimte geeft aan loef.
    En schreeuwen, toeteren, schelden hoort helemaal niet bij goed zeemanschap

Plaats een opmerking

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.