Dag 8: Breskens – Oostende

De morgenstond heeft goud in de mond...

De morgenstond heeft goud in de mond…

Dinsdag 15 april 2014

  • Breskens – Oostende, 29 mijl; totaal 184 mijl
  • Vertrek: 07.00 uur; aankomst 11.30 uur
  • Wind: N 3-5
  • Weer: wolkenvelden en wat zon, 8 graden

Tien voor zes ging de wekker, terwijl het nog donker was, en klokslag zeven uur maakten we los. Er stond een beste stroom en een veranderlijke wind, tussen de 8 en de 20 knopen. Er dreven wat lichte buien over (met weinig regen erin), vandaar. Toch maar een rif gezet, want we gingen hard genoeg. Topsnelheid over de grond vandaag 10 (!) knopen. Na twee uur hadden we 16 mijl afgelegd en voeren we voor de havenmond van Zeebrugge langs, waar we even moesten uitwijken voor inkomende vaart.

De Westerschelde in het ochtendlicht

De Westerschelde in het ochtendlicht

Precies om 11.00 lagen we voor de havenmond van Oostende, een gemiddelde van 7 knopen dus! Daar moesten we 20 minuten wachten op een uitvarende coaster. En dat in in een flinke deining.

De jachtclub van Oostende was nog niet in bedrijf: alles wordt verbouwd, dus geen douches of toiletten en geen water of stroom op de steiger. Geen probleem, we zijn zelfvoorzienend. Eenmaal aangelegd gauw de kachel aan, want wat is het koud met die noordelijke wind!

We zijn de enige passant in een vrijwel verlaten jachtclub, waar nog flink geklust wordt

We zijn de enige passant in een vrijwel verlaten jachtclub, waar nog flink geklust wordt

De middag komen komen we wel door: er liggen nog altijd diverse klussen, zoals een rood/wit kaartleeslampje maken onder de laptopsteun boven de kaartentafel, schokbrekers voor de landvasten maken (hier heel erg nodig, want met noordelijke winden loopt de deining naar binnen) en natuurlijk: Belgische biertjes inslaan, want die hebben ze aan de overkant niet!

En tenslotte heb ik een handig systeem voor een bulletalie bedacht, met een lijn die via het aangrijpingspunt van de grootschoot via de middenbolder naar een schootlier gevoerd kan worden. Een bulletalie dient ervoor om de giek te fixeren. Dat is vooral nodig bij achterlijke winden en deining, waar de giek de neiging krijgt heen en weer te gaan slaan (wat slecht is voor het materiaal).

Morgen staat er weinig wind, maar uit de goede richting om over te steken naar Engeland. En het is een dag voor springtij, zodat we goede stroom mee hebben. De overtocht zal ca 10-11 uur duren. We vertrekken wederom om 07.00 uur.

 

2 gedachten over “Dag 8: Breskens – Oostende

Laat een reactie achter bij Ella KwakkesteinReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.