Auteursarchief: joostovermars

• Sitebuorster Ee – Grou, 2 mijl, 415 mijl totaal
  • Vertrek 1100, aankomst 1130 uur
  • Wind: ZW 3, op nadering buienlijn NNO 4, later ZW3 en N2
  • Weer: eerst zonnig, 16 graden, in de buien 14 graden, later 19 graden en weer zonnig

Na een rustige nacht werden we wakker met bovenstaand plaatje. De grijze luchten in de verte geven al de nadering van een fikse buienlijn aan. Voorlopig bleef de regen ons bespaard, maar noordwaarts kijkend zagen we dreigende luchten over de Wadden trekken:

Na de koffie gingen we anker op om op tijd in Grou te zijn. We wilden graag voor de regen binnen zijn. De voorraden waren op, dus de supermarkt lonkte. Na een half uurtje varen makten we vast in een nog tamelijk lege passantenhaven van Grou (later zou hij bomvol lopen met vooral motorboten). We hielden het nog een uurtje droog, maar daarna regende het meerderen uren stevig door:

Dreigende luchten boven de passantenhaven van Grou. De huur valkjes doen ons denken aan onze begintijd van het zeilen en hoe we afgezien hebben in dit soort buien… Zeker toen een stel jongeren in de regen scheep gingen in hun regenjacks.

Tijd voor een boek en een middagdutje! Maar, na regen komt zonneschijn en de temperatuur steeg aanmerkelijk zodat het goed toeven wassen de kuip. Op naar de supermarkt en de wasserette. We besloten bij het Theehuis uit eten te gaan. Beetje tricky bij die op massatoerisme gerichte restaurants. Maar de zorgen waren onterecht: goede timing, goed heet eten, prettige alerte bediening. Wel een hoop kabaal na die fluisterstille ankerplekken. Een geoliede machine weliswaar, maar met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Volgende keer gaan we weer naar Herman Serveert, die ultieme culinaire beleving in Grou, maar die was dicht op maandag.

Het historische kerkje van Grou baadt in het avondlicht.

Morgen gaat het richting Akkrum en Terherne met een licht rugwindje, op zoek naar weer een mooie ankerplek.

Zomervakantie 2020 dag 16

Een frontje met een enkele bui trekt oostwaarts weg. De wind ruimt volgens de regels van ZW naar NW en neemt toe tot een goede 4 Bft.

Zondag 2 augustus 2020:

• Rondje Alde Feanen, 10 mijl, 413 mijl totaal
  • Vertrek 1445, aankomst 1700 uur
  • Wind: WNW4
  • Weer: half bewolkt, 18 graden

Gisteren was het een perfecte avond met prachtig licht en we hebben nog lang buiten zitten kletsen, onder meer over de toekomst. Het gevolg was dat we vanochtend pas heel laat wakker werden. Er viel een enkele bui, daarna klaarde het op met een frisse NW wind (zie bovenste foto).

Bij een laat ontbijt hoort een late lunch en na een relaxte ochtend bootjes kijken vertrokken we voor een rondje om en door de Alde Feanen. We voeren op de motor tegen de wind in naar Grou en konden vandaar vrijwel alles zeilen. Over het Prinses Margrietkanaal ging het en en daarna stuurboord uit de oude venen in, een groot natuurgebied van smalle slootjes en ondiepe plassen: petgaten. In de 18e en 19 eeuw werd hier op grote schaal veen (turf) gestoken om als brandstof te gebruiken. De veenlaag is 1,5-2 meter diep, daaronder begint het zand of de klei. De ontstane gaten vulden zich met water, verbonden door smalle en vaak ondiepe slootjes. Op platte schuiten werd de turf naar de gebruikers gevoerd. Aldaar werd het ter droging opgeslagen en in de winter verstookt.

Hierboven zie je een wolkentreintje. De trein loopt parallel aan de windrichting . Zit je eronder, dan zit je dus heel lang in de schaduw en is het koud. Zit je ernaast, dan heb je veel zon. Je ziet ze vooral na passage van een koufront, dus met NW wind. Hoe en waarom ze ontstaan weet ik niet… Een rimpeling in de atmosferische druk? Het lijkt me geen warmte effect door land/water massa’s veroorzaakt (zoals zeewind dat is).

Na ruim twee uur heerlijk zeilen waren we weer op de Sitebuorster Ee terug. We liggen nu aan de noordzijde voor anker. Morgen Grou, want er moeten weer boodschappen gedaan!

Zomervakantie 2020 dag 15

De wolkenvelden trekken weg, de avondzon breekt door.

Zaterdag 1 augustus 2020:

• Warten – Eernewoude – Sitebuorster Ee, 10 mijl, 403 mijl totaal.
  • Vertrek 1100, aankomst 1430 uur.
  • Wind: W3
  • Weer: eerst zon, daarna wolken velden, ‘s avonds weer zon, 23 graden max.

Warten als overnachtingsplek beviel heel prima. Het warmde snel op, maar de temperaturen waren vandaag dragelijker dan gisteren, ook al omdat de zon in de loop van de dag schuil ging achter wolkenvelden.

Eernewoude is naast Heeg, Stavoren en andere plaatsen een groot Watersport centrum en het is er dan ook enorm druk, vooral met motorboten en sloepjes die de Princenhof rondvaren. We vonden een nog vrije box in de passantenhaven om boodschappen te doen in de nabijgelegen supermarkt.

Met een klein windje zeilden we de Hooidamsloot af en voeren de Ee op, langs zeilschool de Veenhoop waar ik leerde zeilen toen ik 14 was. Daar waar de Ee zich verbreedt tot een echt plas vonden we een lege marboei waar we niet zonder moeite aanlegden: de boot dreef over de boei heen waardoor de lijn zich er omheen wikkelde. Afijn, het kwam goed.

We hadden een rustige, bewolkte middag waar de wind nog even aantrok naar 4 Bft. Na het avondeten brak de zon weer door en nam de wind af. Het werd rustig op het water, een lekker avondje dus.

Zomervakantie 2020 dag 14

Nacht in Burdaard

Vrijdag 31 juli 2020:

• Burdaard – Warten, 20 mijl, 394 mijl totaal.
  • Vertrek 1045, aankomst 1600 uur
  • Wind: ZO3
  • Weer: zonnig en zeer warm, 28 graden

We werden wakker met een stralende ochtend waarin de temperatuur snel opliep. In Burdaard zij twee winkels: een supermarkt aan het water, die duur en nors is en vrijwel geen vers heeft en een streekwinkeltje (bij de dorpsbrug 100 meter in zuidelijke richting): van alles wat, ook duur maar dan wel veel vers en vaak biologisch of van lokale producenten. Eigenlijk kun je daar alles krijgen, en lekker. Daar sloegen we dingen in voor de maaltijdsalade van ’s avonds. (Wie wil er warm eten met dit weer of boven hete pannen staan?)

Toen we vertrokken kwam net een colonne boten vanuit Dokkum aan, dus we sloten braaf aan. Richting Leeuwarden ging het over de Ee. Waar overigens een (vind ik) interessant “landschapsbiografisch” boek over is. Het is een mooi stuk.

De (in elfsteden tijden) beroemde brug bij Bartlehiem. Daar brouwen ze ook prima bier, zo hebben we vanavond mogen proeven.

De tocht door Leeuwarden ging vlotjes. Erg vol lag het er niet, maar wij wilden graag door.

Vandaar is het een lang en saai stuk onder Leeuwarden door. Verschillende schroot “recycling” bedrijven, een containeroverslag en twee spoorbruggen waar je altijd moet wachten op de treinen. En daarna eindeloze flats. Er zijn toch nog mensen die met dit hete weer de hele dag in de zon gaan liggen bakken langs het water. Onbegrijpelijk.

Na Leeuwarden gaat het stuurboord uit in zuidelijke richting en ben je weer in het prachtige Friese landschap met al die kleine dorpjes met een kerk op een terp. Ons favoriete Marrekrite plek was helaas vol, dus we eindigden in de “passantenhaven” van Warten. Nou ja, groot woord: 35 meter kade met bolders en stroom en plek voor 3-4 boten. Maar wel met een perfect douchehuisje en een leuk dorpje met mooie kerk.

Ik naar de brugwachter om het liggeld te voldoen: “nee dat hoeft nu niet: ik mag geen contant geld aannemen en een pin-apparaat heb ik niet, dus laat maar.” Stroom en douche blijken ook gratis te zijn, dus perfect! De rest van de middag in de schaduw van de buiskap bootjes kijken en daarna dus die heerlijke maaltijdsalade!

Zomervakantie 2020 dag 13

Donderdag 3 juli 2020:

• Oostmahorn – Burdaard, 16,5 mijl, 374 mijl totaal
  • Vertrek 1015, aankomt 1600 uur.
  • Wind: ZW 2
  • Weer: zonnig, sluierbewolking, 20 graden

Prachtig weer vandaag, zij het met wat sluierbewolking. Heel weinig wind, dus op de motor via Dokkumer Nieuwe Zijlen en Dokkum en naar Burdaard. Het was minder druk dan verwacht. We konden zo door de sluis bij Dokkumer Nieuwe Zijlen en zo ook door Dokkum. Daar waren zelfs nog plekjes aan de steiger vrij.

Het is een mooie tocht door het Noord-Friese gebied, maar je vaart wel een groot deel van de tijd in konvooi tussen de bruggen, waar iedereen telkens weer op iedereen moet wachten. Voortdurend opletten dus! Het solo-varen ging met dit lichte weer prima, ook in de sluis.

Burdaard is een favoriet van ons. Klein haventje (dat ook behoorlijk leeg was) met goede faciliteiten. Bij navraag bij de havenmeester bleek er zelfs een invaliden douche te zijn (wij waren de eerste gebruikers van het seizoen, dus hij maakte hem speciaal voor ons open). Verder is het een leuk, vriendelijk plaatsje met die historische molen, die over het dorp uitkijkt.

Morgen richting Leeuwarden. Als er plek is, dan leggen we daar wellicht aan voor de nacht en anders gaan we nog een stukje verder. Morgen wordt het erg warm, niet helemaal ons ding.

Zomervakantie 2020 dag 12

Woensdag 29 juli 2020:

• Oostmahorn
  • Wind: W 5-6
  • Weer: zwaar bewolkt, droog, 16 graden

We zijn nog maar een dagje blijven liggen. Het weer was hetzelfde als gisteren, behalve dat het vandaag droog bleef. Veel wind en koud: de 16 graden werden met moeite gehaald.

Ik fietste langs de dijk naar Ezumazijl. Al in de middeleeuwen was daar een houten spui sluisje: een zijl of siel. Zo’n deur die bij eb opengaat om het overtollige water uit de polder te lozen en bij opkomend water door de vloedstroom vanzelf gesloten wordt. Geweldig systeem eigenlijk. In de 17e eeuw werd hier een schutsluis gebouwd, die pas in de jaren ‘30 herbouwd en vergroot werd. Tegelijk werd er een elektrisch gemaal in interbellum architectuur gebouwd:

Gemaal, sluis en sluiswachtershuisje (zie bovenste foto) zijn rijksmonument. Tezamen zorgen zij ervoor dat NO Friesland droge voeten houdt. Het uitwateringskanaal loopt door de oude kwelder naar de voormalige lauwerszee. Het is moeilijk voor te stellen dat dit tot 1969 (ik zat in de brugklas) een zeesluis was die het door NW winterstormen opgezweepte hoge water buiten de polder moest houden. Hetzelfde geldt voor het keersluisje van Zoutkamp en de Dokkumer Nieuwe Zijlen.

Vandaar ging het tegen de wind in naar Anjum, waar ik de kerk en de molen wilde zien en ik nog enkele boodschapjes te doen had.

De molen is een achtkantige bovenkruier uit de 19e eeuw, tot eind jaren ‘60 in gebruik als koren- en pelmolen. In de 20e eeuw werd er een Kromhout gloeikop motor geïnstalleerd om ook bij windstil weer te kunnen malen.

Anjum is een terpdorp. Deze terp werd al ruim voor onze jaartelling opgeworpen op een kwelderwal. De kerk uit de 11e eeuw en de huizen er omheen staan dan ook meters boven het omringende maaiveld. In de kerk bevindt zich tevens het 17e eeuwse cachot… De begraafplaats herbergt een aantal Britse oorlogsslachtoffers en is een officieel Common wealth memorial war cemetery.

We gingen uit eten bij het havenrestaurant Het raadsel van de wadden. Beetje pretentieuze naam (het boek is verplicht leesvoer voor elke wadvaarder!), maar het eten was goed en de bediening uitermate prettig. Aanrader dus! Inmiddels klaart het op en is de wind sterk afgenomen. Morgen weer varen!

Zomervakantie 2020 dag 11

Buien, zon en wind, dat was het beeld van vandaag

Dinsdag 28 juli 2020:

• Oostmahorn
  • Wind: WZW 5-6
  • Weer: zwaar bewolkt, af en toe zon en een bui, 16 graden

Na een nacht met veel regen oogde het vanochtend vriendelijk maar fris. De wind stak al vrij spoedig op en niet een beetje! Ik haalde één van de vouwfietsen uit de krochten van de boot en fietste de 3 km tegen windkracht 6 in naar Anjum, het centrum van deze NO uithoek van Friesland.

Hier is nog goed te zien dat dit gebied vroeger gewoon Waddenzee was. Op de hoge zandgronden (de oude banken) verbouwt men steevast mais, op de lager gelegen kleigronden andere gewassen en lopen koeien en paarden. De oude weggetjes en sloten zijn kronkelig en volgen de loop van de oude waddengeulen. Een schitterend gebied om door te fietsen, al moest de heenweg in de 2e versnelling vanwege de forse tegenwind.

Een boer rijdt gier uit en levert daarmee z’n bijdrage aan de ruim 40% stikstof (ammoniak) uitstoot waar de landbouw verantwoordelijk voor is… :-(. Zo arm kan die vette wadden klei niet zijn dat dit echt noodzakelijk is. Ik kan me niet onttrekken aan het idee dat dit gewoon een makkelijke en goedkope manier is om van de stront af te komen. Gelukkig stond ik bovenwinds…

In Anjum is een voortreffelijke Coop en ik sloeg zoveel in als het fietsje en ik dragen konden. Terug ging met meewind als vanzelf! Oostmahorn was vroeger de plek waar de veerboot naar Schiermonnikoog vertrok, toen natuurlijk nog tij-afhankelijk. De oude veersteiger is er nog, nu voor rondvaarten over het Lauwersmeer.

Erachter is een gigantisch vakantie park verrezen in nep-authentieke stijl en met enkel auto’s met witte nummerplaten en Duits als voertaal. De jachthaven is gelukkig nog in oude stijl en niet zo gereguleerd. Morgen blijven we nog een dagje, daarna knapt het weer lekker op en gaan we verder.

Zomervakantie 2020 dag 10

Maandag 27 juli 2020:

De foto’s van vandaag zijn gisteren gemaakt.
  • Schiermonnikoog – Oostmahorn, 7 mijl, 357,5 mijl totaal
  • Vertrek 1330 (HW-3), aankomst Lauwersoog 1430, Oostmahorn 1630
  • Wind: ZZO 4
  • Weer: bewolkt, enkele spetters regen, 19 graden

‘s Ochtends was er nog een waterig zonnetje en koud was het niet. Ik ging boodschappen doen in het dorp en de huurfiets terug brengen. Verder was het een relaxte ochtend met koffie, lezen etc.

De rest van de vakantie wordt het solozeilen van mij, want Gonnie kan met 1 bruikbare hand eigenlijk alleen maar in de kuip zitten en niet helpen bij het zeilklaar maken, afvaren en aanleggen bij sluizen en havens. Ik trof dus de nodige voorbereidingen waaronder landvasten op de middenbolders en natuurlijk de solo wimpel.

Het afvaren was simpel: middenlandvast op de middenbolder van de buurman, de rest van de landvasten losmaken en op m’n gemak opschieten, middenlandvast los en op de zuidelijke wind de boot vanzelf laten draaien met medegebruik van de wielwerking van de schroef. Daar was geen hulp bij nodig. We gingen vanaf de Reegeul rechtdoor naar de geul van Brakzand en vandaar naar Lauwersoog met de stroom mee.

Bij de Robbengat sluis moesten we -zoals eigenlijk altijd- lang wachten, maar aanleggen en afvaren ging ook daar ’smooth’. Je gaat in deze sluis van zout naar zoet water en dat betekent tegenstroom in de sluiskolk en behoorlijk ook. En dat is gunstig, want je kunt de boot in de tegenstroom sturen zonder dat hij voortgang maakt. Met met meer/minder gas hem precies bij de gewenste bolder krijgen.

De hele dag dreigt Buienradar al met verschrikkelijke buien, maar meer dan enkele spetters hebben we niet gehad, ook niet nu ‘s avonds, nu de bewolking weer dikker wordt.

Morgen gaat het een stuk harder waaien en blijven we hier. Op de fiets naar de Coop in Anjum voor de boodschappen. En dan zien we wel verder. Het voorlopige plan is om een paar dagen op het Lauwersmeer te blijven en vrijdag -als de wind oost wordt- over het wad terug te gaan naar Ameland en evt. Terschelling.

Zomervakantie 2020 dag 9

Zondag 26 juli 2020:

• Rustdag Schiermonnikoog 3
  • Wind: West 5-6
  • Weer: half bewolkt, 19 graden

Na een zeer regenachtige nacht, waar we weinig van merkten, was het vanochtend fris, helder weer met een schone lucht. En veel wind. Rond HW vertrokken er heel wat boten, maar kwamen er weinig aan. Joost maakte een fietstochtje rond het westelijk deel van het eiland, waarbij hij door drie middelbare vriendinnen zo gek gekregen werd om op zijn rug liggend een foto te maken waarop zowel de drie dames als ook de rode vuurtoren zichtbaar was. Tja… Gonnie bracht een controle bezoek aan de huisarts. Alles okee.

Lamsoor in de kwelder bij de haven.

De natuur op het eiland is als altijd schitterend. De middag brachten we na een copieuze lunch lezend in de kuip door.

Uitzicht vanuit de kuip.

Ruim na HW kwam er nog een grote charter aan die met enige moeite door de harde dwarswind aanlegde:

Tegen de wind in naar de beoogde aanlegplek.
Véél gas! de haven wordt en passant gebaggerd 🙂
De maten druk in de weer met landvasten
Het eiland ligt er schitterend bij achter de dijk

We gingen uit eten in het haven restaurant. Prima prijs/kwaliteit hoewel wij -snobs als we zijn- altijd iets aan te merken hebben (lauwe friet enzo). Schitterend uitzicht over het wad:

Zomervakantie 2020 dag 8

Een Drascombe ligt eenzaam hoog en droog op het wad. Met 30 cm diepgang kun je dat maken!

Zaterdag 25 juli 2020:

• Rustdag Schiermonnikoog
  • Wind: ZW 4 soms 5
  • Weer: druilerig, motregen, 18 graden

Vanochtend vroeg kwam ermee pittig buitje over, maar bij het opstaan scheen een waterig zonnetje. Wij naar het dorp. Boodschappen doen en fiets huren. Gonnie gaat voorlopig niet fietsen met die arm in het gips. Het was erg druk in het dorp:

We waren net op tijd terug bij de boot: het dagelijkse spektakel van boten ertussenuit, verhalen en iedereen helpt iedereen was net al begonnen. Blijkbaar wilde iedereen vroeg in het tij weg. Het verliep allemaal prima, en er ligt nu nog maar 1 boot tussen ons en de wal. En we hebben weer stroom, dar is na twee dagen ook wel weer fijn.

Tja, als je dan boodschappen gaat doen in het dorp en je denkt, kom we doen nog koffie met appeltaart en dan ben je te laat terug met opkomend tij, dan moet je door het water waden. Dat gaandeweg steeds dieper wordt. Deze mensen moesten op de platbodem met de Friese vlag zijn, maar het laatste stukje stond de man in borsthoog water en moest hij de boodschappen boven zijn hoofd houden. De vrouw koos eieren voor haar geld en zwom het laatste stukje. Het regende toch al dus wat maakt het uit?

De middag verliep met motregen en pas later kwam het waterige zonnetje weer tevoorschijn. Morgen gaat het hard waaien en blijven we hier nog, maandag trekken we weer verder. Ter opvrolijking hier nog een paar avondfoto’s van Lauwersoog van een paar dagen terug.