Auteursarchief: joostovermars

• Vertrek 1045, aankomst 1515 uur
  • Wind: ZZW 4
  • Weer: (mot)regen, eind vd middag opklaringen, 14 oplopend 18 graden

Vanochtend zat er een lichte miezer in de lucht, die gaande weg de dag steeds meer overging in gestage regen. Koud was het niet. Typisch het weerbeeld van een passerend warmtefront. En inderdaad liep de temperatuur gedurende de dag alleen maar verder op.

Kwart voor elf gingen de vloedeuren van de Sasbrug open en vertrokken we. Het was nevelig en het zicht slecht. We konden vlot door de Tjerk Hiddes sluizen en eenmaal voorbij de scheepsindustrie van Harlingen kon de kluiver uit. Behalve bij de bruggen was het hele van Harinxmakanaal goed bezeilbaar.

Het landschap was grijs, groen en bruin, heel erg herfst dus. Gaandeweg nam de wind iets toe en in de stromende regen legden we aan in Leeuwarden in een heel rustige Prinsentuin.

We hingen snel de doornatte zeilpakken te drogen, maar omdat het zo vochtig was ging dat niet hard. Gelukkig klaarde het vrij snel op en brak het zonnetje door. Herfstkleuren alom:

De douches in de Prinsentuin zijn uit het jaar nul en bovendien smerig. Dat kan echt niet meer, gemeente Leeuwarden! De warme namiddag maakte veel goed (18 graden inmiddels!). Lekker borrelen in de kuip alsof het zomer is!

De Prinsentuin in idyllisch herfst licht.

De komende dagen slaat het weer om: heftige buien, veel wind en lagere temperaturen. Morgen gaan we naar Grou, dan is het nog te doen (de voorspelde onweersbuien daargelaten). Donderdag wordt echt onstuimig, dus dat zal dan wel blijven liggen in Grou worden. Geen probleem, het blijft heerlijk op de boot!

Herfstvakantie 2021 dag 4

Maandag 18 oktober 2021:

• Relax dag Harlingen
  • Wind: Z4
  • Weer: zwaar bewolkt, af en toe zonnetje, 13 graden

We vinden het altijd fijn om in Harlingen te zijn. Leuk stadje, gezellige haven, alles bij de hand en in voor- en naseizoen heerlijk rustig.

De oude zeesluis bij de Noorderhaven met een binnenvaart schip erin.

Vanochtend deden we wat verder schoonmaak werk en vanmiddag was het relaxen. Opvallend hoe snel je aan het buitenleven went: met 13 graden zaten we gewoon de hele middag buiten te lezen, wandelingetje naar het havenhoofd en boodschappen doen. Lekker hoor! Morgen weer varen, door het kanaal richting Leeuwarden.

Herfstvakantie 2021 dag 3

Zondag 17 oktober 2021:

• Makkum – Harlingen, 10 mijl, 848 mijl totaal
  • Vertrek: 1300, 1345 door sluis, aankomst 1630 uur
  • Wind: ZZW 3
  • Weer: bewolkt, 13 graden

We vertrokken vrij laat in verband met het tij en besteedden de ochtend aan een klusje: het vuil- en algen vrij maken van de houten dek lijsten. Het is een nat en vies werkje maar je hebt direct eer van je werk.

Na de lunch vertrokken we naar de sluizen van Kornwerderzand, waar we direct binnen konden varen. Een uur voor LW waren we buitengaats en met weinig wind van achteren en nog wat stroom tegen haalden we gemiddeld 2,5 knoop. Maar dat gaf niets, want het was lekker relaxt zeilen over de Boontjes. De platen lagen droog en je vaart er vlak langs. Altijd een mooi gezicht.

Bij de binnenvaart van de buitenhaven van Harlingen kwam er een groot zeeschip naar buiten zetten, begeleid door een op het oog minuscule sleper. De vloeddeur van de Sasbrug ging even dicht, waarschijnlijk om eventuele zuiging voor te zijn (die overigens niet optrad).

Vakkundig werd de 180 graden bocht in de buitenhaven genomen en wij konden vlot door naar de Noorderhaven. Altijd gezellig. We gingen uit eten bij Nooitgedacht. Prima bediening en gezellige tent, maar als zoveel van dit soort restaurants hebben ze bij wat meer drukte moeite met een goede timing: d.w.z. Om alle gerechten tegelijkertijd warm op te dienen. Maar goed, het eten was lekker, voordeel van de twijfel.

De Noorderhaven is altijd pittoresk ‘s avonds. Morgen blijven we een dagje om te relaxen en nog wat klusjes te doen. We zijn graag in Harlingen.

Herfstvakantie 2021 dag 2

Zaterdag 16 oktober 2021:

• Stavoren – Makkum, 13 mijl, 838 mijl totaal.
  • Vertrek 1115, door de sluis 1200, aankomst 1500 uur
  • Wind: ZZW 3
  • Weer: wolkenvelden, later zon, 13 graden

We stonden lekker laat op en na de koffie en boodschappen doen tankten we eerst vol met GTL. We konden vlot door de sluis en vrijwel plat voor de wind ging het noordwaarts richting Makkum. Veel wind stond er niet dus al snel zetten we de kluiver te loevert met behulp van de uithouder. Dat scheelt al snel een knoop vaart.

Het was bewolkt weer, maar aan de horizon gloorde lichtere lucht, met die typische herfstkleuren, zie de bovenste foto. Het was nog best druk op het water voor half oktober. Toen we ter hoogte van Makkum voeren brak de zon door. Dat was wel even een cadeautje in al die somberte.

Veel zon zullen we de rest van de week overigens niet te zien krijgen. Vanaf dinsdag dagelijks buien en veel wind. Koud wordt het daarbij niet, want met die zuidenwinden wordt warme lucht aangevoerd.

Het tij staat niet heel gunstig om naar de eilanden te gaan. Dat wil zeggen: we hebben geen zin om om 0600 uur in het donker te vertrekken of om 2200 uur in het donker aan te komen. Het plan is dus morgen naar Harlingen, vandaar binnendoor naar Leeuwarden, daar eventueel een dagje blijven en dan rustig weer afzakken naar Woudsend. Genieten en relaxen doen we sowieso!

Herfstvakantie 2021 dag 1

Vrijdag 15 okt 2021:

• Woudsend – Stavoren, 13 mijl, 825 mijl totaal
  • Vertrek 1520, aankomst 1810 uur
  • Wind NW 4 afnemend 3
  • Weer: half bewolkt, 15 graden

De afgelopen weekenden in september en oktober waren we nog vaak op de boot. Geen grote zeil afstanden, maar wel heel relaxt! Vanochtend hadden we beiden nog werk te doen en bovendien trok er een smal koufront over met regen. Bij de lunch scheen de zon alweer. In Friesland was het heerlijk zeilweer met aanvankelijk een dikke 4 Bft, dus er ging een rifje in het grootzeil. Later nam de wind af, maar we waren te lui om het rif eruit te halen.

Na de Morra buigt het Friso kanaal westwaarts af en was het niet meer bezeilbaar. Zeilen opdoeken, motor aan en vlot door de brug van Warns. Rond 1800 begint het al te schemeren en met een prachtige zon achter de wolken voeren we Stavoren binnen. De gemeente haven is behoorlijk leeg en we vonden met gemak een vrije aanlegplekje op onze favoriete spot bij de Koebrug. Dicht bij de supermarkt en morgen in de kou maar een klein stukje lopen naar de douche :-).

Het plan om naar de Waddeneilanden te gaan laten we varen want halverwege de week gaat het erg hard waaien en regenen. Het wordt dus Harlingen, Leeuwarden en dan terug via de Princenhoff en Grou. Ook leuk. Maar de heerlijke zeildag van vandaag hebben we in de pocket! Een mooi begin van de herfstvakantie!

Zomervakantie 2021 dag 30

Zaterdag 21 augustus 2021:

• Grou – Ankeren bij Heeg – Woudsend, 15 mijl, 689 mijl totaal
  • Vertrek 1045, Ankeren 1400, naar Woudsend 2100 uur.
  • Wind: veranderlijk 2 Bft.
  • Weer: zwaar bewolkt, af en toe wat zon, 21 graden

Vandaag was de dag van de terugweg. We stonden rustig op, deden de boodschappen en vertrokken op de motor, want wind was er niet. Om toch nog een echte vakantiedag te hebben gingen we voor anker bij Heeg voor een relaxte middag tussen al het bootjes gebeuren.

Rond 1800 uur was het afgelopen met de drukte en werd het stil. Heerlijk die rust en openheid van het landschap. Veel zon was er niet en dat was eigenlijk wel fijn, want in de zon was het gelijk bloedheet. De minimale wind draaide alle kanten op maar werd uiteindelijk oost bij nadering van het onweerslaag.

Na het eten douchten we in de kuip de zonnebrand eraf en namen koffie met een borrel ter gelegenheid van de laatste dag. Zo meteen varen we naar onze vaste ligplaats. Vannacht komen de onweersbuien over ons heen en ook morgen regent het nog flink, dus dan is het inpakken en wegwezen. Het was een fijne relaxte boot vakantie!

Zomervakantie 2021 dag 29

Vrijdag 20 augustus 2021:

• Burdaard – Grouw, 20 mijl, 674 mijl totaal
  • Vertrek 0945, aankomst 1540 uur
  • Wind: W2
  • Weer: bewolkt, later wat zon, 20 graden

Vanochtend was het nevelig en vochtig, maar wel droog. We gingen door de 2e brug bij het Posthuis van Burdaard (=hotel), legden tijdelijk aan, en deden inkopen in het sympathieke Bakkerwinkeltje. Een heel klein winkeltje met heel veel vers assortiment en veel lokale produkten. Bijzonder in deze tijden.

Over de prachtige Dokkumer Ee ging het richting Leeuwarden, alwaar we een motorjacht opliepen dat tergend langzaam voer, voor elke brug al vanaf 200 meter stillag en daarbij blauwe dieselwalmen uitbrakend. Wij moesten er ook bijna van …..

De Prinsentuin (de passantenhaven in de singels van Leeuwarden) was een heel stuk rustiger dan een paar weken terug, maar niet geheel uitgestorven. Daarna volgde het saaie stuk langs de flats ten zuiden van de stad. Gelukkig kon de motorboot onder de spoorbruggen door (wij moesten kort wachten) dus die waren we kwijt.

In Grouw is het nog steeds druk, maar niet afgeladen, dus we vonden zonder moeite een plekje in de passantenhaven bij het Theehuis, waar het terras bomvol was. We hadden graag gaan eten bij Herman Serveert maar de eerste mogelijkheid om te reserveren was volgende week woensdag… Hopelijk in de herfstvakantie.

Morgen gaan we met mooi weer naar Woudsend, maar brengen eerst de avond door aan een meerboei bij Heeg (of achter het anker). Later op de avond gaan we dan naar onze thuishaven en laten daar de verwachte onweersbuien over ons heen komen. Zondagochtend keren we huiswaarts.

Zomervakantie 2021 dag 28

Donderdag 19 augustus 2021:

• Lauwersoog – Burdaard, 18,5 mijl, 654 mijl totaal
  • Vertrek 1000, aankomst 1530 uur
  • Wind: W 2-3
  • Weer: grijs, af en toe (mot)regen, 17 graden

Een grijze dag vandaag zonder zon. Bij het ontbijt begon het al te regenen. Gelukkig kwamen we droog (en vlot) door de sluis en op het Lauwersmeer konden we nog heerlijk zeilen met W3. Tot de wind wegviel en het weer begon te miezeren. Ook bij de sluis van Dokkumer Nieuwe Zijlen werden we vlot geschut en verder was het motoren door het Nieuw Diep en de Dokkumer Ee. Erg druk was het niet, wel zo prettig.

We liggen weer prima in het passantenhaventje van Burdaard met nog 3 dagen te gaan, ook weer met zeer wisselend weer, maar in ieder geval met weinig wind. Voor zondag zijn er zware onweersbuien voorspeld en we hopen dat die maar ergens anders gaan vallen :-).

Zomervakantie 2021 dag 27

Woensdag 18 augustus 2021:

• Ameland – Lauwersoog, 18,5 mijl, 635,5 mijl totaal
  • Vertrek: 1520 = HW Lauwersoog -4; aankomst 1900 uur = HW Lauwersoog – 0’20”
  • Wind W 4-5
  • Weer: bewolkt, 18 graden

Gisteren was het dood tij, dus LW valt rond het middaguur. Dat betekent op de wadden of heel vroeg of laat in de dag varen. Laat dus, zodat we de dag nog aan onszelf hadden en rustig boodschappen konden doen etc. Voorspeld was W5-6 maar gaandeweg de ochtend nam de wind af tot 4-5, tussen de 14 en 20 knopen.

We hadden dus een perfecte zeildag. Het was bewolkt, maar soms piepte de zon even door de wolken heen. Het was rustig op het water, alleen enkele platbodems zeilden met ons mee. Ruim voor HW waren we in Lauwersoog, dus we maakten optimaal gebruik van de stroom. Eerst een borrel, dan koken, afwassen en douchen terwijl het al donker is… Lekker en afwisselend dagje zo, zij het met wat somber weer.

Zomervakantie 2021 dag 26

Dinsdag 17 augustus 2021:

• Ameland
  • Wind: W5 afnemend 3-4
  • Weer: kil in de ochtend, later steeds meer zon, 17 graden

Gisteren avond is het nog enorm tekeer gegaan met heftige buien en 8 Bft. in de haven. Het is de hele nacht stevig blijven waaien, maar we hebben er niet minder om geslapen. Vanochtend was het nog druilerig en kil, maar de wind ging snel liggen en de zon piepte steeds meer door de wolken.

Eerst wachtte ons een klusje: het repareren van de neerhouder van het roer. Zondag was het touwtje gebroken toen het roer boven een plaat de bodem beroerde. Ik leende van één van de buren de bijboot, maar dat werkte niet: het bevestigingspunt zat net te diep onder water. Er zat dus niets anders op dan de zwembroek aan te trekken en te water te gaan. Toen was het nieuwe touwtje snel bevestigd. Even lekker afspoelen met de warme kuipdouche en tijd voor een tweede kopje koffie!

Er leek een heel regengebied over te komen, maar dat boog gelukkig naar het zuiden af. We hielden het dus droog en maakten ‘s middags een flinke wandeling. Er gingen veel boten weg vandaag en er kwamen er weinig aan. De haven is dus rustig.

Het aloude havenrestaurant, nou ja veredelde snackbar, Het Piratennest heeft een nieuwe eigenaar en is opgepimpt. Gelokt door een uiterst pretentieuze website gingen we er eten. Vriendelijke bediening, dat wel, maar verder een typische toeristen tent met gemiddeld eten voor astronomische prijzen in verhouding tot de kwaliteit. Lekkerbekje, frites en koolsla uit de bak van de groothandel: €20, glaasje mwah wijn €6,50. Dat weten we ook weer. Niettemin een fijn dagje. Morgen weer varen als de wind (5-6 Bft. voorspeld) niet tegenvalt.