Zomer 2018 dag 3/4

Vrijdag/zaterdag 3/4 augustus 2018:

  • IJmuiden – Lowestoft, 109 mijl, 565,5 mijl totaal.
  • Vertrek: vrijdag 1100 uur EST, aankomst zaterdag 0745 EST, 0645 BST
  • Wind: noordelijk 0-2 Bft.
  • Weer: Zonnig, in de nacht en ochtend wolkenvelden, ca 17,5 – 23 graden.

In IJmuiden liep vrijdagochtend de temperatuur snel op. We deden boodschappen in de (loeidure!) supermarkt en vervoegden ons met de boot om 1000 uur bij het tankstation. We zagen namelijk aankomen dat we een groot deel van de oversteek zouden moeten motoren, dus wilden we met volle tank vertrekken. Daar moesten we wachten op een 15 meter snel motorjacht, dat enige gelijkenis met een spaceshuttle vertoonde. Ik maakte een praatje met de eigenaar. De boot had een kruissnelheid van 22 knopen (“maar hij kan tot 35 hoor!”), en ja, hij moest even 2000 liter diesel tanken, sorry, het duurt even. Als je 2 miljoen voor een boot kunt neertellen dan zeur je niet over 3000 euri aan brandstof. Hij wilde vandaag even op en neer naar Cadzand…. Dat hij ook in 5 uur naar Engeland kan varen, was een heel nieuw perspectief voor hem.

Afijn, wij deden 70 liter in de tank en staken van wal. Heel weinig wind, dus motorzeilen en later in de nacht helemaal geen wind en dus motoren.

Tot 25 mijl uit de kust liggen zeeschepen te wachten tot ze IJmuiden binnen kunnen lopen. Wachten op zee is veel goedkoper dan hoge liggelden betalen. Voor de bemanning lijkt het me oersaai, zo’n leven.

Tegen zonsondergang kwamen er wat wolkenvelden overdrijven, wat zowel bij zonsondergang als bij zonsopgang mooie plaatjes opleverde.

’s Nachts is het vooral opletten op  de passerende zeeschepen. Moet je uitwijken of niet? Slechts één keer moesten we echt ingrijpen en een omtrekkende beweging maken om niet vlak voor een groot vrachtschip langs te gaan. Je doet dus weinig, maar bent voortdurend alert, ook al zie je in de nacht alles ruim tevoren aankomen. De electronica helpt ook een handje, de computer laat je zien of een schip voor of achter je langs gaat en met welke afstand en op welk moment. Maar belangrijker is dat je op het oog de juiste inschatting maakt. Dankzij een goede verrekijker lukte dat altijd prima.

Slapen: tja, de motor stond de hele tijd aan dus binnen is het een herrie. Een hazenslaapje is alles wat je hebt als je geen wacht hebt. Wij doen 2 uur op en 2 uur af. Dat is niet de standaard van drie uur, maar ons bevalt het. Het tijdstip van vertrek hadden we goed uitgekiend, want het laatste stuk hadden we goede stroom mee.

We liepen de haven zonder problemen binnen. De rest van de dag hebben we zeer relaxt doorgebracht met diverse slaapjes en wat lezen. Lekker hoor!

Eén gedachte op “Zomer 2018 dag 3/4

Plaats een opmerking

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.