Woensdag 8 augustus 2018:
- Woodbridge – Harwich, 21 mijl, 639 mijl totaal
- Vertrek 0915 (HW-0’45), aankomst 1430 (LW-1)
- Wind: ZZW – W 3-6
- Weer: wolkenvelden, later opklaringen, 23 graden
Best wel een heftig dagje. Nadat we diesel getankt hadden (en een uitgebreid formulier ingevuld om ons te vrijwaren tegen de maatregelen van de Nederlands douane vanwege de rode diesel, die bij ons verboden is) vertrokken we over een rustige rivier. Eerst nog wat stroom tegen, daarna toenemende stroom mee. Soms kon de kluiver bij, soms niet omdat het recht tegen de wind in was op de kronkelige vaarweg.
Nog even een tip voor hen die ook de Deben willen bezoeken: Vlak voor Woodbridge maakt de rivier een laatste groter slinger. In die slinger is een afsnij stukje uitgegraven, aangegeven met prikken: “Loder’s cut”. Bezoekende jachten varen altijd keurig om, en wij ook, maar nu trokken we de stoute schoenen aan en gingen erdoor. Het was immers zo goed als HW. En wat bleek: de diepte is 50 cm meer, dan de diepte boven de drempel van de haven. Kun je de haven in/uit dan kun je dus met gemak door Loder’s Cut.
De uitgang naar zee was relatief rustig. Geen probleem. Het was een uur na HW dus het stroomde nog niet erg hard. Op zee stond de wind pal tegen, en de stroom ook. Dat kan nu eenmaal niet anders als je een getijde rivier met drempel uitvaart. Het was dus kruisen tegen wind en stroom in. Dat schiet niet echt op, zeker omdat onze Noordkaper toch al geen enorme loefbijter is. Daar kwam bij dat de wind zeer vlagerig en variabel qua richting was: van 3-6 beaufort en voortdurend plotseling wisselend van ZZW-W. Vanwege de harde uithalen van de wind moesten we reven, maar tijdens de rustige perioden kwamen we dus niet erg vooruit. De ebstroom zette ons ook terug zodat de VMG (Velocitiy Made Good) laag was.
De zee in de buurt van de uitgang van de Orwell/Stour was erg knobbelig omdat de ebstroom uit de rivieren botst met de ebstroom op zee. Kortom: Markermeer bij windkracht 6 tegen. De boot onder een dikke laag zout.
Eenmaal op de rivier konden we afvallen en verdween de zeegang, dus het laatste halfuurtje was aangenaam onder een opentrekkende lucht, langs de immense container terminal naar Shotley point met de immer zeer vriendelijke havenmeesters. Een lekker middagje verder, eindigend met een pint Adnams en Fish & Chips in de havenkroeg.
Morgen trekt er een depressie via Frankrijk naar Nederland. Wij krijgen daar N-NW wind en regen van. Het plan is om naar Brightlingsea te varen. Vanuit daar hebben we een goed uitgangspunt om de Thames delta over te steken bij de voorspelde ZW winden de komende dagen.

