Dag 3: IJmuiden – Scheveningen

Zeiltocht UK 2014 - 15Donderdag 10 april:

• IJmuiden – Scheveningen: 26 mijl, 54 mijl totaal
  • Vertrek: 14.00 uur; aankomst 19.30 uur
  • Wind: W2-3 naar NW 2 en afnemend windstil
  • Weer: bewolkt, droog, 10 graden

Vanwege het tij gingen we pas in de middag weg (en dat was eigenlijk nog te vroeg, maar we wilden met daglicht aankomen). Klustijd dus! Het toilet had behoefte aan een nieuw terugslagventiel; het rubber was tijdens de winterstop teveel ingedeukt en er kwam water terug. Verder hadden we wat lekkage bij twee wantputtings (= de bevestigingspunten van de stagen). Dat was makkelijk te verhelpen: stagspanning eraf, puttings losdraaien, kit ertussen en  vastdraaien. Een mooie gelegenheid om de stagspanning ook weer op peil te brengen. Dan de radarpaal: de diverse onderdelen bovenop waren groen uitgeslagen van de algen, dus die moest naar beneden om de radardome en de andere antennes schoon te poetsen en voor zover van toepassing in de was te zetten. En  tenslotte moest ik nog een kapotte gasveer van de SB bakskist vervangen. De originele exemplaren waren van bedenkelijke kwaliteit dus ik had  voor de zekerheid al vier nieuwe besteld.

Na de lunch was het tijd voor een dutje en om 14.00 uur vertrokken we. De koers naar Scheveningen (205 graden) was net bezeilbaar, maar er stond slechts zo’n 7 knopen wind en het tij stond nog tegen. Motorzeilen dus! Ter hoogte van Katwijk kenterde de stroom, maar daardoor viel de wind geheel weg. Zeilen naar beneden dus en de rest van het stuk op de motor.

Het avondlicht op zee is in deze tijd van het jaar buitengewoon mooi! Rond 19.30 voeren we de haven van Scheveningen binnen, waar het toch nog drukker was dan we verwachtten. Gelijk koken en pas om 20.30 uur zaten we aan een eenvoudige doch voedzame en smakelijke maaltijd met Kerrie kip, boontjes en notenrijst.

Morgen is er wederom weinig wind uit Noordelijke richting, wellicht dat we dan ons lichtweerzeil tevoorschijn halen!

Plaats een opmerking

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.