Vrijdag 1 augustus 2014:
- Woodbridge – Harwich (Shotley) 16 mijl, 2009 mijl totaal
- Vertrek: 14.30 (HW-0130), Aankomst 1830 (HW+0300)
- Wind: ZZO 4 toenemend 5
- Weer: zonnig, 22 graden
We zijn over de 2000 mijl heen! Een kort tochtje van 16 mijl en toch duurde het 4 uur, want de hele tocht voeren we met stroom tegen. Met reden natuurlijk. We moesten eerst de River Deben af, en normaal gesproken doe je dat met uitgaand tij. Echter, de wind was ZZO (aanlandig) kracht 4 en zou toenemen naar kracht 5. Een eerdere leerzame ervaring, waarbij we met aanlandige wind kracht 3 op de eb de Deben uitgingen (en de uitgang een heksenketel was met rondvliegend water overal) heeft ons wijzer gemaakt: met de vloed of de kentering eruit.
Anderhalf uur voor HW vertrokken we dus uit de Tide Mill Marina met 1,5 meter water op de drempel. Met ruim een knoop tegenstroom voeren we de 7 mijl van de rivier af en net na de kentering voeren we naar buiten. Het ging goed op en neer, maar was zeker te doen. Vervolgens moesten we 6 mijl over zee naar de ingang van de Stour/Orwell. Het was net bezeilbaar, hoog aan de wind. Die nam inderdaad toe tot 5 Bft, zodat de schijnbare wind 6 Bft. was. We hadden een rif gezet met een vooruitziende blik. Op zee liep de ebstroom al goed naar het noorden, dus die hadden we ook tegen en er was een lage doch venijnig steile wind-tegen-stroom zeegang, die de boot in no time met zout bedekte.
Bij de aanloop van Harwich kregen we de volle ebstroom tegen uit de beide rivieren (Orwell en Stour komen hier samen uit) en de wind pal van achteren. Omdat deze ingang breed en diep is en we de hoge golven met brekende toppen van achteren hadden, was dat niet echt een probleem. Eenmaal binnen namen golven en wind af en gingen we zonder problemen door de sluis van Shotley Marina. Tegenover ons de immense containerterminal van Felixstowe waar het laden en lossen van de kolossen 24/7 doorgaat. Vannacht komt er een front over met onweer, en het hangt een beetje af van hoe snel dat voorbij trekt hoe onze dag er morgen uitziet.