Zaterdag 2 augustus 2014:
- Shotley – Woolverstone 20 mijl, 2029 mijl totaal
- Vertrek: 1030 (LW+0030), Aankomst 1530 (HW-1)
- Wind: Oost 3 ruimend ZZW 5
- Weer: ’s ochtends grijs, ’s middags zonnig, 23 graden
Een beetje regen kwam er vannacht, maar niet de voorspelde zware onweersbuien. Het front trok noordelijk van ons langs. Het lage druk gebied boven Engeland trekt maar langzaam noordwaarts en blijft het weer ook morgen nog beïnvloeden. Bij ons is het warm, drukkend en droog, en het is vooral de wind die stevig is en voor ons nu net uit de verkeerde richting. We kozen vandaag dus voor een riviertocht.
De River Stour mondt samen met de River Orwell bij Harwich in zee uit. Waar Nederlanders massaal naar de Orwell gaan, is de Stour een vergeten rivier. Geen jachthavens, geen beroemde pub. Qua natuurschoon is hij echter zeker even mooi als de Orwell, en vele malen rustiger. De vergezichten zijn weids, de kwelders breed en vol vogels en er zijn bij elke wind uitstekende ankerplekken, zeker voor droogvallende schepen.
Nabij Harwich is de terminal van de Stena line die vanuit Hoek van Holland op Harwich vaart. Daar tegenover liggen de oude lichtschepen opgelegd, te wachten op een koper die er een pub of een clubhuis van een jachtclub in wil maken. Al die grote, onderhoudsgevoelige lichtschepen zijn vervangen door grote, vrijwel onderhoudsvrije lichtboeien. Verder stroom opwaarts is het puur natuur, zie de foto’s hierboven.
Met een lichte ZO wind voeren we met de vloedstroom de rivier op tot Mistly, waarna de rivier praktisch onbevaarbaar wordt, behalve voor heel kleine zeilbootjes. Gedurende de tocht begon de wind -keurig zoals voorspeld- al wat toe te nemen en naar het zuiden te draaien. Daardoor was de terugweg tegen de stroom in ook prima bezeilbaar, hoewel we door de tegenstroom wel wat langzamer gingen.
Bij Shotley aangekomen gingen we het hoekje om de Orwell op. Daar ligt de grote container terminal van Felixstowe. In de verte zie je zo’n enorm schip gedraaid worden door twee sleepboten. Het moment van aankomst, vertrek, de duur van laden en lossen en vooral de volgorde waarin de containers van een schip gehaald worden en ergens op de wal worden klaar gezet voor verder vervoer: alles is tot op de minuut gepland en computer gestuurd. Maar dat draaien van zo’n kolos is en blijft vakmanschap!
Op de Orwell hadden we de vloedstroom weer mee en de wind was verder toegenomen tot 4-5 Bft. Op zee stond nu een 6 Bft. Ook hier veel natuurschoon, maar het is veel drukker en er liggen talloze boten aan de moorings. We voeren langs de beroemde pub The butt and oyster in Pinn Mill (dit keer geen foto) naar Woolverstone Marina, midden in de natuur.
Morgen is de wind exact als vandaag: in de loop van de dag steeds harder en tegen. Maandag wordt het rustiger. We kijken wel wat we doen: een kort tochtje of een dagje blijven.