Dinsdag 12 augustus 2014:
- Oude Tonge – Willemstad, 12 mijl, 2221 mijl totaal
- Vertrek: 1045 uur, aankomst 1400 uur
- Wind: ZW 6
- Weer: zonnig en felle buien, 18 graden
Vandaag woei het nog een stukje harder dan gisteren: een dikke 6 met regelmatig 25 knopen wind. Bij het weggaan vanochtend raakte een uitvarende boot onze boegspriet met z’n zeereling. We lagen in een box met de kont naar de wal en het zicht werd ons ontnomen door een hoge motorboot aan stuurboord. Blijkbaar had de andere schipper onze boegspriet niet opgemerkt. Heel hard ging het niet, maar zijn reling was ontzet en bij ons het stuurboord bevestigingspunt van het boegstag. Het was een heel klein stukje uit het potdeksel getrokken. Gelukkig was het potdeksel en het RVS trekpunt zelf onbeschadigd. Ik kon het makkelijk repareren door het los te halen, schoon te maken, van nieuwe kit te voorzien en weer vast te schroeven.
Op de Krammer en Volkerak stond zoals gezegd veel wind en de 12 mijl naar Willemstad gingen dus snel voorbij. Net als gisteren ontwikkelden zich flinke buien en net toen we de Volkerak sluis in voeren kwam er eentje opzetten met 25 knopen wind erin. Dat was voor veel schippers te veel, dus was het weer een puinhoop in de sluis met aanleggen: dwarsliggende boten, aanvaringen, tengere vrouwtjes die met spierkracht 6 ton aan schip tegen moesten zien te houden, terwijl de schipper werkloos toekeek… Wat is het toch bizar dat die mensen allemaal niet weten dat je met harde achterlijke wind eerst de achterlijn vast moet maken. Zelfs bij boten waarvan de zeilers er ervaren uitzagen ging het mis. Zo moeilijk is het niet: leg het schip stil bij een bolder en leg er een achterlandvast omheen. De wind drijft de boot vanzelf tegen de sluiswand aan. Wij kijken elkaar dan aan en zeggen tegen elkaar: wat fijn dat wij zo’n goed team zijn! Maar ja, wij leven al vier maanden aan boord…
Willemstad is een leuk oud vestingsstadje onder de rook (letterlijk) van Moerdijk. De middag ging voorbij met bootklusjes (waaronder de reparatie van het boegstag en het inscheren van een nieuwe reeflijn voor de kluiver, die erg aan het slijten was).
Vanavond heerlijk uit eten geweest! Morgen blijven we een dagje. Hoewel de tochten kort zijn, hebben we na 4 dagen varen weer behoefte een een dagje niks!