Donderdag 14 augustus 2014:
- Willemstad – Stellendam: 18 mijl, 2239 mijl totaal
- Vertrek: 1115 uur, aankomst 1500 uur
- Wind: Zuid 3, na frontpassage West 4
- Weer: regen en onweer, daarna half bewolkt, 19 graden
Na een mooie avond en nacht trok er vanochtend een flinke buienlijn over Zeeland het land binnen. We kregen dus niet één bui, maar de hele lijn over ons heen. Het bleef maar gieten. Een blik op de buienradar leerde ons dat het 3 kilometer verderop droog was en bleef.
En dus vertrokken we in de stromende regen met een klap onweer als kers op de taart… Inderdaad, na de Haringvliet brug werd het droog en nog een stukje verder kwam de zon er aarzelend bij. Hoe verder we kwamen, hoe zonniger het werd. Achter ons trokken de buienluchten voorbij:
Om 1500 uur waren we in Stellendam en daar hadden we nog een prettige middag in het zonnetje. Morgen moeten we in verband met het tij weer eens supervroeg op om om 0600 uur door de sluis te gaan. Vannacht komt er weer een nieuw front over en vermoedelijk is dat dan nog niet voorbij, dus de kans is groot dat we wederom in de regen vertrekken.
Het is een bekend verschijnsel in augustus: ergens tussen Schotland en Noorwegen ligt een lagedrukgebied dat niet van wijken weet en voortdurend fronten over Nederland stuurt. In het voorjaar is het vaak andersom: dan ligt de hoge druk boven Schotland/Noorwegen. Dat verklaart ook waarom wij toen zulk mooi weer gehad hebben. Mensen die zeggen dat het altijd regent in Schotland zijn er dan ook waarschijnlijk in juli/augustus geweest.
Morgen gaan we dus naar Scheveningen en zaterdag (de beste dag van deze periode) naar IJmuiden. Zondag gaat het weer heel hard waaien, maar dat is voor ons wel lekker, want dan kunnen we nog goed zeilen op het Noordzeekanaal.
De zon is inmiddels achter de wolken verdwenen, het front van vannacht kondigt zich aan met grijze luchten…
Heb het hele verhaal in de tent zitten lezen, in Zeeland met dezelfde weersomstandigheden. Druppels op de tent klonken net zoals druppels op een buiskap. Kon alles goed inleven daardoor. We hebben in Middelburg de dappere Jan van Gent zien liggen…
Zou het niet beter zijn om de strip op het roer met epoxy in profiel te boetseren?
Hoi Gerard (broer van??)
We genieten er niet minder om hoor! w.b.t. de strip op het roer: bij een ultra licht wedstrijdmonster zou je dat inderdaad netjes in profiel moeten doen. Bij een 7 ton zware toerboot met zwaardkast die flinke turbulentie veroorzaakt maakt het helemaal niets uit. Misschien vaart hij 0,05 knoop langzamer….
Nee, niet broer van….maar trotse vader van Lieke. En wat die strip betreft: zo’n mooi schip moet toch ook onder water mooi zijn?
Volgende keer als je ons ergens ziet liggen even aankloppen Gerard!