Dag 129: Stellendam – Willemstad

Zeiltocht UK 2014 - 1449

Vrijdag  15 augustus 2014:

• Stellendam – Willemstad, 17 mijl, 2256 mijl totaal
  • Vertrek: 1100 uur, aankomst 1415 uur.
  • Wind: NNW 2-3 toenemend 4
  • Weer: Half bewolkt, klein buitje, 18 graden

Om 0430 uur vanochtend ging de wekker. Op één of andere manier slapen we minder goed als we heel vroeg op moeten. Alsof we in een soort alertheidsmodus gaan om op tijd wakker te worden, ondanks de wekker. Als hij dan gaat ben je nog steeds moe. Door het luik boven ons bed zag ik het weerlichten. Gerommel in de verte. Eerst maar eens op buienradar kijken: over de gehele kuststrook lag een lijn met stevige onweersbuien. dan maar even op windfinder.com kijken: de wind zou niet NW zijn maar NNW en dus zou de route niet bezeilbaar zijn tot voorbij de Maasmonding. Dan de Navtex: daar werd gewaarschuwd voor waterhozen in de ochtend. We keken elkaar met kleine oogjes aan en de conclusie was snel getrokken: Lekker terug naar bed. Vooral onweer op zee is helemaal niet leuk.

Zeiltocht UK 2014 - 1450Er waren twee alternatieven, die we uren later tijdens het ontbijt bespraken: Morgen naar Scheveningen en daar dan zeker zondag en maandag blijven liggen wegens windkracht 7 op zee en dan maandag of wellicht zelfs pas dinsdag naar IJmuiden. Of de staande mastroute binnendoor. Veel motoren, maar die route heeft ook zijn charme. De tocht gaat namelijk door het groene hart.

Zeiltocht UK 2014 - 1451

Het plan was vandaag naar Dordrecht (31 mijl) en dan morgen naar en ’s nachts door Amsterdam, maar we waren zo moe dat we het bij Willemstad voor gezien hielden, ondanks het rustige relaxte tochtje van 17 mijl. Gaandeweg ontwikkelden zich weer zware buienluchten, waarvan wij gelukkig slechts een heel klein buitje meekregen. Vanmiddag konden we goed inslaan voor de komende dagen en we hadden nog een relaxt middagje in de kuip. Voor de verandering zijn we in de gemeentehaven gaan liggen (normaal liggen we in haven De Batterij), die eigenlijk ook heel leuk is. Daar waren we ook al 15 jaar niet geweest.

Zeiltocht UK 2014 - 1452

Morgen gaan we, als alles meezit, naar Gouda en dan zondag naar Amsterdam, waar we midden in de nacht in konvooi door de stad gaan. Maandagochtend vroeg zijn we dan op het IJ en eigenlijk vlak bij huis. Maar we plakken er dan mooi nog een weekje IJsselmeer/Friesland aan vast. We willen die nieuwe sluis bij Stavoren ook wel eens zien!

2 gedachten over “Dag 129: Stellendam – Willemstad

1. Robert van Helden

Ik lees dat jullie zondag door Amsterdam gaan. Wij liggen op de Westeinder plassen met de Noordkaper 31 MOC Nordic en zitten zondag ook op het water. Kunnen we even zwaaien naar elkaar.
    Goeie reis gewenst. En ga gewoon door met dit interessante blog!

Groeten, Robert.

Plaats een opmerking

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.