Dag 130: Willemstad – Gouda

Afscheid van Willemstad.

Afscheid van Willemstad. Hier scheen de zon nog.

Zaterdag 16 augustus 2014:

  • Willemstad – Gouda: 35 mijl, totaal 2291 mijl
  • Vertrek: 0830 uur, aankomst 1715 uur
  • Wind: WNW 3-4 toenemend 5
  • Weer: bewolkt, één bui bij Dordrecht, verder droog

De staande mast route is een lange tocht tijdens welke je goed moet opletten vanwege de vele beroepsvaart. Bovendien duurt een dag lang omdat je steeds moet wachten op bruggen en sluizen. We maakten een mooie tocht over het Hollands diep. Zelfs de industrie zag er in het tegenlicht leuk uit.

Het Moerdijk industriegebied.

Het Moerdijk industriegebied.

Voor de Moerdijkbruggen draaiden we de Dortse Kil in, waar we flink tegenstroom hadden. Daardoor haalden we op het nippertje de 11.12 uur spoorbrug van Dordrecht niet. Uurtje wachten dus, terwijl een forse bui over kwam.12.12 uur gingen we door de brug en op de Noord kregen we stroom mee. Om 12.45 waren we bij de brug in Alblasserdam, maar die draaide pas om 14.15. En nergens een plekje om even aan te leggen. Met een toenemend aantal boten draaiden we rondjes, waarbij je nog terdege rekening moet houden met de stroom en de vele beroepsvaart. Goed achterom kijken dus!

Toen we er eindelijk door waren ging het als een speer richting Rotterdam over de Nieuwe Maas. Vlak voor de Brienenoord brug sloegen we rechtsaf de Hollandse IJssel op. We konden nog net met ons “treintje” jachten mee door de Algerabrug.

De skyline van Rotterdam in de verte.

De skyline van Rotterdam in de verte.

Het is ons een raadsel waarom iedereen zo loopt te jakkeren op die staande mast route. Je mag er maar 5 knopen, en toch gooit iedereen het gas open om met brullende motor 6 knopen te varen. En vervolgens met z’n allen weer liggen te wachten voor de volgende brug.

De Hollandse IJssel is zo’n echt Nederlandse getijrivier. Je kunt de geschiedenis nog van de kleine dorpjes afzien. Helaas is de oever grotendeels volgebouwd met sjieke huizen, elk met hun eigen sloepje in een hijsmechaniek. Verder is er nog flink wat industrie aan de kades, dus echt natuur? Nou nee…

We gingen vlot door de sluizen bij Gouda en liggen nu in de piepkleine jachthaven van de watersport vereniging Gouda, zodat we morgen om 10.27 uur de eerste opening van de spoorbrug kunnen pakken. Dat wordt dan ook weer een lange dag, want midden in de nacht gaan we door Amsterdam. Gelukkig hebben we een aantal uren wachttijd in de Nieuwe Meer, want de bruggen draaien pas na middernacht. We kunnen dan mooi even wat slaap pakken.

Plaats een opmerking

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.