Zaterdag 22 oktober 2016:
- Woudsend – Terherne 11 mijl, 1099 mijl totaal
- Vertrek: 1000, aankomst 1230 uur
- Wind: geen
- Weer: zeer mistig, vanaf 1130 opklarend, ’s middags zonnig en een klein buitje, 11 graden
Vanochtend werd het maar langzaam licht en een blik naar buiten leerde waarom: dichte mist! Bovendien was het met 4 graden behoorlijk koud. Gelukkig hebben de douches in Woudsend vloerverwarming! Na de boodschappen vertrokken we met 100-150 meter zicht. AIS en marifoon aan vanwege het drukke binnenvaart verkeer op het Prinses Margrietkanaal. Zo zagen we de grote jongens tenminste op elektronische wijze aankomen.
Af en toe kwam er heel even een zonnetje door de mist heen en dan verbeterde het zicht eventjes. Maar verder was het vooral turen naar voren en vaak achterom kijken of er iets aankwam.
Na de brug van Uitwellingerga, die na een jaar van ellende en achterstallig onderhoud eindelijk weer normaal draait, klaarde het plotsklaps op, kwam de zon er vanuit het westen goed bij en verdween de mist als sneeuw voor de zon. De wereld zag er direct veel vrolijker uit!
En zo kwamen we even na het middaguur aan bij watersport bedrijf Oksewiel in Terherne, waar de boot gaat overwinteren. We haalden de zeilen eraf en maakten de boot van buiten winterklaar. We overlegden met Jacob over de te verrichten werkzaamheden: we krijgen een hydraulisch stuurwiel (wat een stuk lichter vaart) en de lekkende bakskist wordt rigoureus gerepareerd. Fijn dat dat allemaal geregeld is. We maken ons op voor de laatste gezellige avond op de Jan-van-gent en kijken terug op een fijn en relaxt zeilseizoen 2016, waarin het vele ankeren en droogvallen onder de waddeneilanden de hoogtepunten waren!





Beste Joost, het was weer plezierig om jullie reisverslagen te lezen en te bekijken. Op naar volgend jaar!
Jullie varen lang door in het seizoen, met kachel. Nu is mijn vraag wat voor soort kachel jullie aan boord hebben en of deze goed bevalt. Zelf ben ik er nog niet uit om voor onze boot een hete lucht- of een gezellige oliekachel aan te schaffen.
Met vriendelijke groet,
Jan Haak (NK37VM in afbouw)
Dag Jan. Leuk om te horen. Wij hebben een Everspracher D4000 hetelucht kachel. Deels omdat op een nk31C geen plek is voor een oliekachel maar ook vanwege het gemak: 1 druk op de knop en de boot vult zich snel met warme lucht. Hij loopt nu vijf seizoenen probleemloos. De lage stand is lekker stil. Een oliekachel is zeker gezelliger maar ook bewerkelijker. Als je langere tijd aan boord woont in de winter is olie aan te raden. Een hetelucht kachel is niet ontworpen voor dagenlang continu gebruik. Groeten Joost.
Beste Joost,
Het was weer een waar genoegen om jullie wederwaardigheden te kunnen volgen. De prachtige Hollandse luchten deden heimwee opwekken. Wij hebben alleen maar saaie strakblauwe luchten en een uitzonderlijke hete zomer (4 maanden 50+) gehad in Koeweit. Ben erg benieuwd hoe het roer eruit gaat zien en hoe het werkt. Lijkt of elke Noordkaper schipper hier iets aan wil verbeteren, experimenteren met neer-houd-touwtjes enzo. Ik heb zelf een stuk van het blad afgezaagd en dat heeft goed geholpen om de druk te verminderen, kan geen mindere stuureigenschappen bespeuren.
Tot volgend jaar,
Gert-Jan en Yolanda a/b Dolota