Hierboven zie je de messing stuurcilinder, voorzien van slangen naar de pomp van het stuurwiel en de pomp van de stuurautomaat, onder in beeld. Beide pompen zijn voorzien van terugslagkleppen: dat betekent dat als de ene werkt, de ander afgesloten is. Met andere woorden: als de stuurautomaat werkt, staat het stuurwiel stil. Dat is rustig in de kuip, maar vooral ook veilig.
Rechts uit de cilinder komt de RVS stuurstang. Hieraan moet een verbinding komen met de roerstandgever, waarover de vorige post ging. Ik heb alles opgemeten en zit thuis verder te puzzelen.
Dit is het paneel achter de kaartentafel, waarachter alle navigatie apparatuur bereikbaar is. Er is nog voldoende plek voor de stuurcomputer, die ik rechtsonder monteer. Zie de foto hieronder. Aangezien het apparaat warmte afgeeft, ga ik nog ventilatiegaten boren in het afsluitende paneel. Tevens leg ik een SeatalkNG netwerk aan, waarmee alle apparatuur met elkaar communiceert. Ik voorzie het netwerk van 12 volt stroom en verbind alles met elkaar. Het (net)werkt direct!
Ik trek een Seatalk “backbone” kabel (de blauwzwarte rechts) en de verlengkabel van de stuurpomp naar achteren. Tevens haal ik de kabels van de oude stuurautomaat los. Met als gevolg dat alles (tijdelijk) los bengelt in de bakskist en in het achteronder. Ik bepaal de definitieve lengtes en bind alles weer netjes op met tieraps.
Ik haal de oude bedieningsunit los. Dat is een rotklus, want de schroefjes zitten muurvast in het smalle opstaande deel van de kuip, waar ik slecht bij kan terwijl ik in een onmogelijk opgevouwen houding in het achteronder lig…. Uiteindelijk lukt het en de nieuwe unit kan heel eenvoudig gemonteerd worden met 4 schroefjes aan de voorzijde. En dan blijven we nog zitten met een lelijk gat van de stekker van de oude stuurautomaat. De spullen om het netjes op te vullen en af te werken heb ik in huis (in boot???), voor nu plak ik er tape overheen tegen het inwateren.
Al met al een productieve dag! Ik moet alleen de stroom voor de stuurautomaat nog aansluiten (ik gebruik daarvoor de oude kabel, die ik alleen hoef om te leggen) en tja, dan die roerstandgever. Wordt vervolgd!




