De hydraulische stuurautomaat 4

1/2 juli 2017

Na een druilerige ochtend klaarde het ’s middags op en reden we naar de boot. Op het Markermeer woei het 5 Bft uit WNW dus de eilandjes boden niet zoveel beschutting. Bovendien vond op Almere Strand dit keer niet de Libelle Zomerweek plaats, maar een Hardcore festival, “muziek”, die qua geluid het meest doet denken aan zware dieselmotoren op turbostand. Omkeren dus, en achter ons eilandje bij de haven voor anker. Heerlijk!

Na een rustige nacht voeren we zondagochtend de halve mijl terug naar de haven, alwaar  Robert en Elke op bezoek kwamen, Noordkaper zeilers in spé. Gezellig en er viel natuurlijk een heleboel te bespreken.

En toen was het tijd om de overall aan te doen en in het achteronder te duiken om de stuurautomaat eindelijk af te maken. Ik had thuis van aluminium een hoekje gemaakt waarop het balhoofdje bevestigd werd, met daarin ook een gat voor de M6 bout die in de drijfstang van de stuurcilinder kwam. Ik moest het ter plekke op maat vijlen en ook uit het dek een stukje weg frezen  om alles passend te maken. Zoals je op de foto ziet, is de drijfstang met een stuk draadeind via twee balhoofdjes met de roerstandgever verbonden.

Daarna de calibratie van de automaat en toen het moment van de waarheid: Het water op en kijken of het werkte. En dat deed het! Zowel op de motor als op alleen het voorzeil. Windkracht vier, vlak water, dus makkelijke omstandigheden. Het stuurwiel beweegt niet (wat zo hoort) en de automaat corrigeert eigenlijk direct rustig en goed, zonder overstuur. En het mooiste: je hoort hem niet, ook niet onder zeil! Er valt nog wat te optimaliseren aan de mechanische kant van de door mij gemaakte constructie, maar we zijn blij dat het gelijk prima lijkt werken! En erg fijn, dat het voor de vakantie, die volgende week begint, af is!  Nog één weekje buffelen en alle klussen zoveel mogelijk gedaan krijgen en dan is het vijf weken weg!

5 gedachten over “De hydraulische stuurautomaat 4

  1. Albert

    Heel knap Joost ! Wij hebben vandaag met NW 4 tot 5 Schier naar Borkum gezeild
    En echt alles gezeild tot in de havenmond.35 Zm in 6,5 uur hoerahoera

  2. Johan

    Hallo Joost, mooie puzzel heb je opgelost. Ik zit te kijken en te zoeken hoe ik een stuurautomaat kan installeren op onze Noordkaper. Moeilijkheid is het aangehangen roer. Zodoende kom ik uit op slechts 1 type cilinder welke geschikt is om van binnenuit het aangehangen roer te bedienen. Dit is cilinder type M8TC7210SL. Ik heb een grote voorkeur voor deze. Hiermee voorkom ik lelijke zichtbare rommel aan of onder de helmstok en dit systeem is zo goed als onzichtbaar en bedrijfszeker en kan binnenboord en droog gemonteerd worden. Jullie hebben een stuurwiel, wij een helmstok. Maar toch willen we een inschakelbare 3de hulp aan boord hebben. Ik zat me af te vragen of er niet een mogelijkheid was om de roerstand aangever onderdeks te kunnen plaatsen. Had ongeveer wat jij hebt gemaakt in gedachten. Bedacht dat de aandrijfas nooit geheel in de cilinder verdwijnt maar of ik er iets aan kon bevestigen, dat was een groot vraagteken. Ik ben zodoende blij om te zien dat dit mogelijk is en dank je voor het delen van je foto’s en ideeën. Ik zou het heel erg prijs stellen als je opnoemt uit welke onderdelen jullie systeem bestaat. Ik vermoed o.a. een EV-1 Koerssensor, een P70 controller of ander type, een ACU-200? en een stuurpomp type 2 HTP30(R) Allemaal een beetje een gokje gebaseerd op de cilinder die ik zie. Waarschijnlijk nog wel meer gekoppelde instrumenten maar dit is de basis voor een automaat zo denk ik. Vriendelijke groet. Johan

    1. joostovermars Bericht auteur

      Hallo Johan, je aannames w.b.t. De apparatuur zijn correct. Volgens mij hebben we een type 1 pomp. We hebben deze automaat geïnstalleerd nadat we de stuurwiel installatie hebben laten monteren. Daarvoor hadden we een helmstok automaat, de spx5 (daar is nu een opvolger voor dacht ik). Die was uitstekend op zijn taak berekend. En een stuk goedkoper dan een hydraulische. De cilinder is verwijderbaar en berg je binnen op. Met een helmstok zou ik die prefereren.
      Er is overigens nog een andere manier om onderdeks een automaat te installeren: dan zit er een mini helmstok halverwege het roer die via een spleet in het hek onderdeks aangedreven wordt, al dan niet hydraulisch. Chiel de Zeeuw kan je er vast alles over vertellen. Een aantal Noordkapers heeft dit system i.c.m. Een stuurwiel.

      1. Johan

        Dank je wel Joost, ik ga me er verder in verdiepen. Dank voor de tips en het type nummer van de helmstok besturing. Ben zeer gecharmeerd van het hydraulische systeem wat jullie dus ook hebben, maar mogelijk is dit ook een passende oplossing.

Laat een reactie achter bij JohanReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.