“Klus”weekend

Heegermeer bij zonsondergang

12-13-14 juni 2020

We waren al een tijdje van plan een weekend klusjes te doen doen in plaats van te varen. En ja we hebben een paar klussen gedaan, maar het weer was te mooi.

Vrijdagmiddag vertrokken we bij 27 graden en het was een autorit met hindernissen. Maar liefst drie ongelukken waren er gebeurd en de A6 was dicht. Wij door de polder. Dat dachten meer mensen. Eerst werden we via Ramspol/Kampen gestuurd maar halverwege leek via de Ketelbrug sneller te zijn. Ook dat dachten meer mensen. File alom. Afijn we deden er 2,5 uur over… Net op tijd om -toen we eenmaal aangekomen waren- het eten in de koelkast te gooien, los te maken en net op tijd ons te melden bij ons favoriete Woudsender restaurant het Ponkje, waar het heerlijk toeven en eten was op het terras met uitzicht op de boot.

Om 2130 voeren we door de rakken om met lichte oostenwind voor anker te gaan onder hogerwal in het Heegermeer. (zie foto’s). Het was een heerlijke avond.

Ondertussen ontwikkelde zich in het zuiden een omvangrijk onweersgebied, dat langzaam noordwaarts trok en midden in de nacht bij het IJsselmeer aangekomen was. Bij ons bleef het droog, maar we kregen wel de wind ervan. Rond 0200 uur ‘s nachts waaide het als de rook (22 knopen) en in westelijke richting. Kortom we lagen aan lagerwal en kregen de hele deining van het Heegermeer over ons heen. En we draaiden op de wind zodat we nog slechts een bootlengte van de wal lagen, met stenen oever…. Ik had ruim 7 x waterdiepte aan ankerketting gestoken, dus daar konden we op vertrouwen, maar we konden pas weer slapen toen de wind een uur later afnam tot vrijwel nul.

We werden wakker met een zeer licht NO briesje. Na het ontbijt ging Gonnie het RVS schoonmaken en kroop ik de motorruimte in. Zonder wind en met de zon brandend in de kuip, was ik in no time doorweekt…

Ik verving beide brandstof filters. De kunst daarbij is om zo weinig mogelijk brandstof te morsen. Dat lukte heel aardig. Dat we al een aantal jaren GTL tanken (een zeer schone synthetische diesel) bleek uit het feit dat zowel grof filter/waterafscheider als fijn filter nog brandschoon waren en zonder een spoor van water. Je zou bijna denken dat de klus niet nodig geweest zou zijn. Maar ja, ze zaten er al 4 seizoenen in en dat is dus 3 seizoenen te lang eigenlijk…

Naast het niet morsen is het ontluchten na afloop het meest kritische onderdeel. Met lucht in de brandstofleidingen loopt de motor niet. Gelukkig sloeg hij na 3 pogingen (een paar belletjes moet hij altijd wegwerken) goed aan.

De volgende klus was de impeller, het rubberen schoepje van de koelwaterpomp. Zie foto hierboven. Ook die ging al weer 4 seizoenen mee (= twee seizoenen te lang….). Op de foto zie je de oude impeller, met zo goed als geen slijtage. Afijn, nieuwe impeller smeren met vaseline, nieuw rubberen afsluitringetje in het pompje en alles weer dicht schroeven. Leidingen opnieuw vullen met water en starten maar: alles Okee.

Inmiddels was ik hard toe aan en douche en aangezien de wind weer westelijk was, en we met de kont naar de oever lagen, kon ik dat gerust in de kuip doen. We waren wel klaar met klussen. Pfff! Dus de rest van de dag was heerlijk relaxen in het mooie weer, naar de Spar en ‘s avonds na het eten naar de haven want er was gewaarschuwd voor noodweer. Dat niet kwam. Dus we konden heerlijk tot laat in de avond in de kuip zitten, terwijl het in het Noorden weerlichtte.

Vandaag, zondag, maken we de radarpaal schoon (een waar spinnen paradijs) en maken we landvasten op maat voor onze box. Dat is wel weer genoeg. De luchtvochtigheid is 100%, dus bij het geringste wat je doet breekt het zweet je uit ondanks dat het maar 20 graden is. Dus, ja….. klus weekend is wat sterk uitgedrukt….

Plaats een opmerking

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.