Pinksteren 2020

Vrijdag 29 mei t/m maandag 1 juni

  • Vrijdag 29 mei: ankerboei Heeg; wind O 2-3
  • Zaterdag 30 mei: Stavoren gemeentehaven; wind ONO 2-3 later af en toe 4
  • Zondag 31 mei: Lemmer / Grote Brekken; wind ONO 5-6
  • Maandag 1 juni terug naar Woudsend via Sloten; wind: O 3-4
  • Weer: alle dagen schitterend zomerweer met toenemende temperatuur.
  • Afstand van het weekend: 53 mijl, 147 mijl totaal.

Vrijdagochtend was er nog werk te doen. Ik moet zeggen dat ik langzamerhand helemaal klaar ben met die online meetings. Het verhoudt zich tot een echte ontmoeting als Lidl 0% tot Affligem triple. De kwaliteit van audio en video varieert van beroerd tot rampzalig, afhankelijk van hoeveel kids in da house aan het Netflixen zijn op dat moment. Het kost je brein veel meer moeite om chocola van het geheel te maken. Na drie uur van dat gedoe ben je wel op. Na de lunch stapten we opgelucht de auto in.

Het was heerlijk weer, ook in Friesland, dus we voeren naar de moorings bij Heeg, waar er nog eentje vrij was. Anders was ankeren natuurlijk ook prima. Eigenlijk beter, want je kunt zelf je ankerplek kiezen en je ligt net zo goed en veilig. We hadden een relaxte avond met mooi avondlicht en sliepen er goed op.

De volgende ochtend was idyllisch mooi. Wat is het toch fijn wakker worden en ontbijten met het geluid van de watervogels en de zon in de kajuit! Al snel werd het drukker op het water en na de koffie vertrokken we op zeil met zeer licht weer. Kluiver op de uithouder en met een rustig vaartje ging het richting Stavoren, waar het hoogseizoen was. We vonden nog een lege box van de vereniging, naast een boot met vijf kids van 10-12 jaar en een eenzame vader (“ze zijn niet allemaal van mij hoor!”). Nee daar kom je over een paar jaar wel achter als ze gaan puberen :-). Ze konden geen genoeg krijgen van het spelletje “Annemaria Koekoek”! Datzelfde spelletje speelden wij 55 jaar geleden op verjaarspartijtjes. What’s new? Gelukkig, er zijn nog kids die niet de hele dag op hun telefoon zitten. Opvallend trouwens: achter de Koebrug was nog ruim plek, maar telkens als er een sluis boten binnenkwam maakten die en masse rechtsomkeert richting marina…

Voor zondag was er O4 krimpend NO4 voorspeld. Perfecte wind voor een tochtje buitenom richting Lemmer vonden we. Nou dat pakte anders uit! Ten eerste was de wind een hele dikke 5 Bft. Ten tweede kromp hij niet rond het voorspelde middaguur, maar pas tegen het einde van de middag naar ONO en pas ’s avonds naar NO (nog steeds dik 5). Dat betekende vanaf de Vrouwenzand boei hoog aan de wind en vervolgens de hele tocht kruisen met 22-24 knopen schijnbare wind tegen. Nou is onze Noordkaper toch al geen loefbijter, maar met die rottige, afstoppende IJselmeer deining loopt de kruishoek fluks op. Kortom, de prachtige Gaasterlandse Hooge Klif trok tergend langzaam voorbij terwijl de hoge schoorsteen van het historische Ir. Wouda gemaal maar niet groter wilde worden.

We gingen tamelijk vlot door de grote Prinses Margriet sluis, waar de diverse huurbakken ondanks boegschroeven en luwte toch nog kans zagen dwars in de sluis te komen liggen. We voeren de Grote Brekken op en gingen onder de hoge wal voor anker. Nu liggen de Brekken NNO en de wind was NO (nog steeds dik 5), dus er stond nog een behoorlijke deining onder die hoge wal. Gelukkig nam de wind ’s avonds flink af en werden we getrakteerd op wederom prachtig avondlicht. We sliepen goed met 29 mijl kruisen achter de kiezen!

Na een rustige nacht was de wind geruimd naar O3-4. De boot was in Stavoren (eigenlijk zoals altijd daar als het een beetje waait) vol komen te liggen met blaadjes en zaadjes van de omringende bomen. Ze zaten echt overal, tot in de slaapzakken toe! Nu was het meest tijdens het kruisen zondag er wel afgewaaid, maar….. in de kuip. Tijd voor een flinke schoonmaak.

Na de lunch vertrokken we. Dat wil zeggen: niet. Want toen ik de motor startte kwam er geen water uit de uitlaat (altijd checken!). Foute boel! Ik had dat eerder dit seizoen ook al gemerkt: dat het water niet zo makkelijk kwam. Meestal was even toeren maken genoeg, maar nu werkte dat ook niet. De motor gaat dan schor brommen en als je het te lang laat duren gaan er dingen smelten…. Inlaat verstopt? Impeller (=schoepje van de koelwaterpomp) versleten? Ik de motorruimte in. Bleek dat het wierfilter leeggezogen was, er zat alleen lucht in. Eerst de makkelijke checks:

Check 1: inlaat verstopt? Ik deed de afsluiter dicht en verwijderde de toevoerslang. Afsluiter open en: een forse straal water spoot omhoog. Da’s in orde! Snel alles weer monteren en goed vastdraaien!

Check 2: zuigt het wierfilter lucht aan? Ik maakte de rubber rand (die niet heel schoon was) goed schoon, vulde het filter met water en draaide de deksel goed aan deze keer. Het viel me al op dat hij wel heel makkelijk met de hand losging. Dat was de oplossing, er kwam direct water uit de uitlaat. Gefixt!

Check 3 zou zijn geweest: de impeller demonteren en vervangen. Dat is een klus die sowieso weer moet gebeuren, net als het vernieuwen van de brandstoffilters. En zo nog wat meer klussen buiten en binnen. Volgende keer naar de boot wordt een klus weekend.

Daarna hadden we nog een relaxt tochtje terug naar Woudsend, geheel op zeil. De brug van Sloten vraagt dit jaar DRIE EURO bruggeld! Ik word later brugwachter. Bij de brug van Woudsend was het spitsuur met sloepjes en valkjes die allemaal vooraan bij/door de brug wilden. Zo leer je wel je boot stilhouden zonder boegschroef. Het was een heerlijk weekend!

Plaats een opmerking

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.