Slopen en fietsen

Uitzicht over Friesland vanaf het 10 meter hoge Rode Klif

Na een uitstekende nachtrust gingen we naar de havenloods om het laatste werk aan de mast te doen. Een deel van de bakboord kuipzitting was al open geslepen. Wat een puinhoop! Het donkere hout is ingewaterd. Tevens is te zien dat het bepaald geen watervast multiplex is, maar eerder een goedkoop soort underlayment. Het is de bedoeling dat je er straks niets meer van ziet…

Verder haalden we een aantal spullen van de boot: de kuip vlonders, die we in kleinere stukken gaan opdelen, de nodige verf spullen en -zowaar- vonden we nog nieuwe vlaggenlijntjes en stag wieltjes ter bescherming van de kluiver. We hadden ze bijna opnieuw gekocht, ware het niet dat de winkel dicht was. Dat zullen meer boot bezitters hebben: in kleine hoekjes vind je spullen waarvan je het bestaan totaal vergeten was. De mast is wat ons betreft nu klaar. En daarmee ook het werk dat we hier in Stavoren aan de boot kunnen doen op dit moment.

Na de lunch had ik zin in een pittige fietstocht. Over de dijk ging het oostwaarts richting het Rode Klif. Dat is een 10 meter hoog overblijfsel van de eindmorene van de Saalien ijstijd. De morene loopt van Texel via Wieringen en Stavoren via de Gaasterlandse kliffen over Urk, Schokland, Vollenhove en zo verder naar het oosten. Hij bestaat uit roodachtig leem, vandaar de naam. Deze kleileem ruggen worden gaasten genoemd, vandaar dat dit gebied Gaasterland heet.

De haven van Laaxum.

Een paar kilometer oostwaarts ligt Laaxum, met het piepkleine haventje. Dat lijkt eeuwen oud, maar schijn bedriegt. Er wordt al eeuwen vanuit Laaxum gevist, maar de houten schouwen werden met HW op het strand getrokken. Werd het weer heel slecht, dan zocht men beschutting in de natuurlijke lagune bij Mirns, die beschutting biedt tegen winden van Z via W tot en met O. Wel een uur terug lopen naar het dorp…

In de 19e eeuw begonnen de vissers bij de overheid te lobbyen voor een echte haven en pas in 1912 was het zover. En dat is het het haventje op de foto. Twintig jaar later werd het IJsselmeer afgesloten van de zee, werd het zoet, verzandde de haven en verdween het tij. En daarmee de meeste vissers. Heden ten dage is er nog één actieve visser die met de stalen schouw HL6 het ambacht in ere houdt. Het is er zo’n 90 cm diep, dus wij zouden er moeten kunnen komen met onze Noordkaper.

De natuurlijke lagune bij Mirns waar de vroegere vissers van Laaxum beschutting zochten tegen de stormen.

Van Laaxum fietste ik over de dijk oostwaarts richting Mirns. Prachtig uitzicht maar ook forse tegenwind. Vandaar via Bakhuizen en Hemelum en Warns terug naar Stavoren.

Het kerkje bij Hemelum.

Van uitrusten was echter geen sprake, want er moesten nog boodschappen gedaan en de huurfietsen moesten teruggebracht. We gingen eten bij de Kruitmolen, waar de pizza verrassend goed smaakte.

Ondanks de nodige stress over de boot, was het toch heerlijk toeven in dit fijne appartement aan de Voorstraat in Stavoren! Toch een beetje vakantie gevoel.

3 gedachten over “Slopen en fietsen

  1. Albert

    Hoi Gonnie en Joost, wat een verhaal. Ik schrik er van dat de werf minderwaardige materialen heeft gebruikt. Van een gerenommeerde werf mag je dat toch niet verwachten. Sterkte met de reparatie en snel weer een RV in Harlingen if zo !

    1. joostovermars Bericht auteur

      Hoi Albert. Het wisselt sterk. Bijvoorbeeld het polyester werk zelf is wel goed. Waar onze North Beach binnen 5 jaar al hartstikke dof was (en op meerdere plekken lucht bellen onder de gecoat had) blijft de romp van de Noordkaper mooi. Het zit hem vooral in de uitvoering: een gat of kopse kant niet afdichten met injecteer hars, te weinig of geen kit enzovoort. Schot ankerbak (= voeteneind bed) gewoon meubelplaat en dan niet watervast maken aan de anker zijde. En dan aan de andere kant zijn veel dingen mechanisch enorm sterk geconstrueerd, overbemeten zelfs.

  2. Robert (Dwaalgast)

    Dag Joost,
    Wat een zorgelijke toestand. Wel goed dat je hebt besloten het grondig te laten herstellen, dan ben je in één keer van de ellende af. En mooi dat je er monter onder blijft en kunt genieten van een alternatieve voorjaarsvakantie.
    Hopelijk volgt er toch nog een mooi zeilseizoen.

Plaats een opmerking

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.