
We hebben het roer van de boot gehaald. Dat bleek veel groter en zwaarder dan je zou verwachten, meer dan manshoog! We willen er een paar klussen aan laten doen vanwege onze grote tocht volgend jaar. Her en der worden wat verstevigingen aangebracht om de krachten van de zeegang op te vangen.
Er komt een neerhouder voor het vissende gedeelte. Huh? Het vissende deel van het roer is het gedeelte dat ophaalbaar is. Bij meer dan 6 knopen vaart door het water wordt het door het water schuin naar achteren gedrukt, waardoor het sturen zwaarder wordt. De neerhouder voorkomt dit. Het lijntje gaat door een zg. auto-release clamcleat, die vanzelf openspringt als het roer de grond raakt. Beschadigingen worden aldus voorkomen.
Tenslotte wordt het roer voorzien van een balansdeel. Dit is een RVS strip die voor het draaipunt uitsteekt en waardoor het sturen ook weer lichter gaat.
Het geheel netjes in de auto krijgen om het naar Terherne te rijden, was nog niet makkelijk: groot en zwaar. Maar goed, het is gelukt!
Beste Joost . Heb weer genoten van jullie vakantieverhaal helemaal top en zeer verleidelijk om ook te gaan . Voor ons zal het eerst de Oostzee en waarschijnlijk helgoland worden. Beide vanuit Delfzijl wel zo makkelijk. Ik ben heel nieuwsgierig naar jou aanpassing aan het roer wat betreft het balansgedeelte. Ik ben dit namelijk ook van plan maar twijfel nog een beetje over de vrij ruimte tussen roer en schroef. Groeten Gerard Harkema. Nk31lc njord.
Beste Gerard
Zowel aan het vaste als aan het vissende deel komt een strip van 5 centimeter. Er is ruim voldoende afstand tot de schroef. Of het iets gaat uitmaken en zo ja hoeveel, dat moeten we nog zien. We zullen er tzt verslag van doen op dit weblog.
Joost