Zomervakantie 2019 dag 18

• Vertrek: 1030, aankomst 1415 uur
  • Wind: ZO 2-3, later O2
  • Weer: zonnig en warm, 28 graden

Na een rustige nacht aan “ons” eilandje vertrokken we met even rustig weer. Maar eerst moesten we de boot schoonspoelen van de dode muggen die ’s avonds bij duizenden op en om de boot zwermden. Gelukkig niet in de boot dankzij ons rigoureuze anti-muggen beleid. ’s Ochtends was het aangenaam met een licht briesje en was het goed zeilen. Het werd al snel warm en de wind nam steeds verder af. Na Galamadammen was het min of meer dobberen over de Morra, en daarna streken we de zeilen omdat we de wind pal van achteren kregen en de schijnbare wind dus nul was.

Bij de brug van Warns was het drukker dan ooit. Iedereen wil nog van het mooie weer genieten. En zo ook in Stavoren. We vonden een plekje pal naast v.d. Pol, maar het werd uiteindelijk nog zo druk dat er iemand naast ons kwam liggen. Zowaar een goed Nederlands sprekende Duitser.

Behalve muggen zijn de spinnen ook een terugkerende plaag, niet uit te roeien. Je kunt argumenteren dat spinnen muggen eten en je ze dus met rust moet laten, maar het is onvoorstelbaar hoeveel en hoe grote spinnen er elke avond tevoorschijn komen. Met een doekje gaan we ze te lijf en ze mogen direct gaan zwemmen na de vangst.

Het zonnepaneel doet het overigens meer dan prima! Zolang er zon op staat houdt hij de accu’s op 100%, hier vangt hij de laatste stralen op. Met dit warme weer maakt de koelkast overuren met bijbehorend stroomverbruik, maar dat is dus geen punt. Koken deden we niet, veel te heet in de boot! Een soort Waldorf salade dus, maar helaas waren we een essentieel ingrediënt, de walnoten, vergeten. Geen probleem, het was heerlijk! Morgen ook maaltijdsalade, dan met vis.

Na het eten gingen we koffie drinken  bij de kruitmolen en we waren precies op tijd op de dijk voor de zonsondergang. Dat dachten meer mensen! Iedereen stond foto’s te maken, en het was inderdaad ook prachtig!

Op het “Gele Plein” is een soort amfitheater gebouwd en daar begon een soort countryrock/blues-achtig bandje te spelen. Toen het vrijwel donker was kwam de technicus op het idee dat  hij ook nog een PAR lichtsetjesetje bij zich had en tergend relaxed begon hij dat op te zetten, terwijl de bandleden langzaam in duisternis verdwenen. Eenmaal opgebouwd vond hij het leuk om de tent en de vloer goed uit te lichten, zodat van de bandleden alleen de silhouetten zichtbaar werden. Volgens mij vonden de muzikanten dat helemaal niet erg want behalve de best wel goede zanger was het contact met  het publiek nul. Hoewel letterlijk elk nummer uit precies drie akkoorden in vaste volgorde bestond, waren de gitaristen 100% gefocust op hun map -met die drie akkoorden ongetwijfeld heel duidelijk uitgeprint. Maakt niet uit, toch leuk.

Morgen met vrijwel geen wind verder zuidwaarts naar Enkhuizen.

Plaats een opmerking

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.